Wednesday, March 18, 2009

Isu pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Inggeris : Ambil peluang , bukan sia-siakan.

Salam sejahtera....
1) Menyentuh isu ini saya amat sedih dan pilu kerana tidak tahan melihat satu bangsa yang bertelingkah dalam mencari jalan penyelesaian. Dalam hal ini, tidak dapat dinafikan bahawa setiap individu mempunyai pandangan yang tersendiri dalam menyurakan isu ini. Apa yang terjadi sebenarnya? Benarkah Bahasa Melayu ( Bahasa Kebangsaan) yang menjadi bahasa umat Malaysia akan hancur? Benarkah dakwaan sesetengah bahawa dengan menjalankan kaedah PPSMI ini akan menggugat bahasa dan bangsa Melayu? Benarkah dengan kaedah ini kelangsungan bangsa tidak dapat diteruskan? Benarkah ini agenda untuk mencelakakan anak bangsa? Benarkah ini semua menipu anak bangsa? Sejauh mana benarnya semuanya ini?

2) Terdetik hati saya untuk mencoretkan semua ini kerana tidak mahu bangsaku dijajah lagi. Tidak mahu bangsaku dihina lagi. Tidak mahu bangsaku layu terkulai bagaikan dipukul taufan. Bukankah sejarah telah menjadi pengajaran dan panduan buat kita semua? Sesuatu bangsa itu hebat apabila bangsa itu hebat dari segi keilmuanya. Bukankah sesuatu bangsa itu hebat apabila bangsa itu mampu melahirkan ramai para cendekiawan terbilang? Bukankah sesuatu bangsa itu hebat jika bangsa itu mampu menjadi ikutan oleh bangsa-bangsa yang lain? Bukankah sesuatu bangsa itu hebat apabila mampu menjadi pencipta dan pengeluar selain daripada pengguna? Hari ini berapa ramai rakyat Malaysia yang tahu hakikat ini semua?

3) Saya ingin berkongsi dengan para pembaca berkenaan dengan sejarah keilmuan di dunia ini, tahukah kita zaman kegemilangan ilmu pengetahuan suatu ketika dahulu bagaimana ilmu itu berkembangan dari suatu bangsa ke suatu bangsa yang lain?

4) Ya, jika kita menelusuri sejarahnya kita akan dapati ilmu itu akan dikuasai oleh susuatu bangsa yang ahli dalam bahasa ilmu itu. Saya ingin membawa para pembaca melihat dan untuk merenung perkara ini. Suatu ketika dahulu zaman kegemilangan Islam telah berkembang dengan pelbagai disiplin Keilmuan dalam pelbagai bidang dan aspek. Pada zaman ini, lahir golongan cerdik pandai matematik, sains dan teknologi, kedoktoran, kimia, fizik, astronomi, geologi, dan bermacam-macam lagi bidang yang tak tertulis di sini. Mungkin kita pernah mendengar nama-nama tokoh ini. Antara tokoh ilmuan yang terkenal ialah Al-Khawarizmi. Nama penuhnya ialah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi dan dikenali sebagai bapa algebra. Beliau pakar dalam bidang matematik dan astronomi. Antara buku-buku terkenal hasil tulisan beliau ialah Hisab Al-Jabr wal Mugabalah (Buku Pengiraan, Perbaikan dan Pengurangan) dan Algebra.

5) Selain itu, Al-Battani atau Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan Abu Abdullah adalah bapa trigonometri dan dilahirkan di Battan, Damsyik. Beliau putera Arab dan juga pemerintah Syria. Al-Battani diiktiraf sebagai ahli astronomi dan matematik Islam yang tersohor. Beliau berjaya meletakkan trigonometri pada tahap yang tinggi dan merupakan orang pertama yang menghasilkan jadual cotangents. Dalam bidang perubatan pula, siapa yang tidak mengenali Ibnu Sina atau Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina atau dikenali sebagai Avicenna di dunia barat, yang mana merupakan salah seorang pakar sains Iran yang hidup antara tahun 981 - 1037. Walaupun Ibnu Sina menguasai pelbagai ilmu pengetahuan termasuk falsafah tetapi beliau lebih menonjol dalam bidang perubatan sama ada sebagai seorang doktor ataupun mahaguru ilmu tersebut.

6) Bagi bidang kimia pula Jabir Ibn Haiyan atau nama penuhnya Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi atau dikenali sebagai Geber di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Islam. Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi. Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia. Beliau merupakan anak kepada penjual ubat. Sumbangan terbesar beliau adalah beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang kimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi. Makmalnya menjadi terkenal selama beberapa abad tetapi kemasyhurannya diabadikan pada 100 buah buku ilmiah dan 22 daripadanya berkaitan dengan kimia dan alkimia.

7) Semua contoh-contoh yang saya nyatakan di atas bukan untuk kita sebut dan untuk dibanggakan semata-mata tetapi untuk kita renungkan apa impaknya pada dunia selepas itu. Sejarah telah membuktikan ramai tokoh-tokoh barat dan Eropah serta serata dunia datang berbondong-bondong untuk mempelajari ilmu pengetahuan. Mereka sanggup meredah lautan untuk datang ke Andalusia, Mesir, Baghdad, dan Parsi untuk mempelajari bidang-bidang ilmu tersebut. Apa yang mereka buat dan lakukan untuk mempelajari kesemua ilmu ini? Ya mereka mempelajari bahasa ilmu itu. Jika ilmu itu ditemukan oleh bangsa Arab yang menuturkan bahasa Arab, mereka yang ingin mempelajari ilmu ini akan berusaha untuk mempelajari bahasa arab sebagai bahasa ilmu ketika itu.
8) Tidak hairan golongan cendikiawan pada ketika itu boleh bertutur bukan sahaja dalam bahasa sendiri tetapi juga dalam bahasa lain kerana mereka mengetahui bahawa untuk mereka menguasai ilmu itu, mereka haruslah menguasai bahasa ilmu itu terlebih dahulu.

9) Kemudian setelah golongan cendikiawan daripada Barat dan Eropah ini telah benar-benar menguasai ilmu yang mereka pelajari daripada orang-orang Islam, mereka mula memperbaharui ilmu dengan mengubahsuai dan menambahbaik disiplin ilmu yang mereka perolehi. Seterusnya demi perasaan cinta pada bangsa dan negara mereka menterjemahkan apa yang dipelajari kedalam bahasa mereka sendiri. Lihat sahaja German di Eropah yang mana telah berlaku berjuta-juta cetakan bahan ilmiah yang mana karya-karya dalam bahasa Arab dan Parsi diterjemahkan dalam bahasa German. Akhirnya di Eropah telah muncul sebagai zaman pembaharuan yang terkenal dengan jolokan “Renaissance”.

10) Mengapa kita tidak mahu mempelajari hakikat daripada sejarah? Sejarah telah membuktikannya. Mengapa kita tidak mahu mengambil peluang daripada PPSMI ini, mengapa kita tidak mahu mengusai bahasa ilmu ini? Adakah kita tidak dapat menerima hakikat bahawa bahasa Inggeris kini merupakan bahasa pada zaman ini sama seperti bahasa Arab yang pernah menjadi bahasa ilmu yang terkemuka pada suatu ketika dahulu.

11) Mengapa Eropah dan Barat boleh lakukan? Adakah kerana kita ini tidak berambut putih? Adakah kerana kita ini tidak mempunyai iklim empat musim? Adakah kerana jatuhnya maruah kita jika kita mempelajari bahasa ini? Allah telah berfirman di dalam Al-Quran bahawa “Allah akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu itu dengan beberapa darjat.” Surah Al-mujadalah ayat 11.

12) Bukahkah ilmu itu luas, jika kita orang mukmin, bukankah semua ilmu itu daripada Allah, tidak kiralah apa-apa bahasa sekalipun ilmu itu.

13) Saya juga ingin memberi pendapat bagi orang yang sering menyatakan kenapa Jepun dan Korea tak perlu belajar bahasa Inggeris tetapi boleh berjaya dan menjadi negara maju. Untuk pengetahuan semua, negara tersebut pun sekarang ini telah menyeru rakyatnya untuk belajar dan menguasai bahasa Inggeris kerana menyedari kepentingannya. Tidak rugi untuk mempelajarinya, kita pun untung kerana mengetahui bahasa orang lain.

14) Kita kena belajar daripada sejarah yang silam, sekarang ini buangkanlah politik picisan yang tidak sihat yang masih bersarang di benak kita. Kita ambil yang positif untuk perkasakan rakyat Malaysia demi mencapai suatu bangsa yang disegani bukan sahaja pada dunia Islam bahkan kepada seluruh dunia.
15) Dengan menerima hakikat bahawa bahasa ilmu kini ialah bahasa Inggeris. Untuk itu, kita cabarlah diri kita dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Insya-Allah jika kita menguasai bahasa ini, sudah tentu kita mampu untuk menambahbaik ilmu tersebut seperti mana yang pernah dilakukan oleh bangsa Eropah terhadap dunia Islam di zaman kegemilangan ilmu pada zaman silam. Kita kena sedari bahawa ilmu itu mudah difahami jika kita menguasai bahasa ilmu di mana ilmu itu lahir atau diciptakan, orang yang memahami bahasa di mana ilmu itu dilahirkan ia mudah untuk menokoktambah, memperbaiki, memperhalusi dan mendalami ilmu itu dan tidak mustahil mampu menguasai dunia.

16) Kesimpulannya, bukan bahasa Inggeris sahaja yang menjadi keutamaan, bahasa-bahasa lain seperti mandarin, perancis, bahasa Arab juga sangat penting untuk kita pelajari. Semakin tinggi penguasaan kita terhadap bahasa-bahasa ilmu ini, insya-Allah kita mampu mengangkat martabat rakyat dan negara kita ke persada dunia seiring dengan negara-negara maju yang lain.
17) Tidak terungkai bangsa kita jika kita mempelajari dan memperkasakan anak bangsa kita dengan bahasa ini, berilah mereka peluang. Orang yang kaya atau berada sudah tentu tidak ada masalah untuk menghantar anak mereka belajar ke luar negeri, maklum sajalah kebanyakan anak-anak bangsawan ini sudah tentu menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah atau institusi yang beraliran Inggeris.
18) Apa salahnya penguatkuasaan PPSMI ini diteruskan kerana bukan sahaja anak-anak bangsawan berpeluang menguasai bahasa ini, bahkan anak-anak kampung, anak-anak petani, anak-anak nelayan pun dapat mempelajarinya secara lebih efektif dan menguasainya. Siapa yang untung?? Adakah orang lain?? Sudah tentu untungnya kembali kepada bangsa, negara dan diri kita sendiri.

AFANDY TANJUNG
Sayang bangsa.

13 comments:

bakal cikgu said...

salam..

bagus artikel ni...saya pun tak nmpk dimana silapnya PPSMI. ia sebagai salah satu langkah untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris anak-anak didik kita..terima kasih untuk artikel ini.minta izin untuk buat simpanan..

anakmelayu said...

Assalamualaikum saudara. Betul, bahasa Inggeris sangat penting. Tidak ada mana-mana pejuang bahasa Melayu menafikan perkara itu. Bahkan kebanyakan yang berjuang mengangkat bahasa Melayu kini merupakan lepasan luar negara yang sangat fasih berbahasa Inggeris. Tetapi, ketaksuban kita terhadap bahasa Inggeris janganlah sehingga kita membunuh dan memperlekeh bahasa sendiri. Bangsa Eropah mempelajari ilmu daripada umat Islam dengan bahasa Arab, tetapi tidak pula meninggalkan bahasa mereka. Bahkan ilmu yang diperolehi itu diterjemah pula kedalam bahasa ibunda. Berbaza dengan apa yang berlaku di Malaysia. Kita melaksanakan PPSMI dengan harapan pelajar kita lebih menguasai bahasa Inggeris, dalam masa yang sama sedarkah kita matapelajaran yang diajar dalam bahasa Melayu hanya tinggal sekitar 9 peratus apabila menginjak ke universiti? Belajarlah bahasa Inggeris, bahkan apa jua bahasa kerana itu tuntutan agama. Tetapi biarlah dengan kaedah yang wajar dan telus. Tidakkah saudara merasa pelik ababila kita masih lemah dalam bahasa Inngeris walaupun sudah sebelas tahun kita mempelajarinya? Pasti ada kesilapan di mana-mana. Kesilapan itulah yang kita perlu perbetulkan dahulu. Matapelajaran bahasa Inggeris itu sendiri perlu dibaiki, bukannya 'merosakkan' pula subjek sains dan matematik yang dah diakui selama 30 tahun dasar bahasa kebangsaan telah melahirkan ribuan sarjana dan tesis dalam bahasa Melayu. Jepun dan China memang telah menyedari keentingan bahasa Inggeris, bahkan pejuang bahasa Melayu sekalipun. Tetapi, agaknya bagaimana cara mereka mengatasi masalah ini. Di China, terdapat satu institusi pengajian tinggi dikenali Beijing Foreign Studies University(BFSU) yang mengajar semua jenis bahasa di dunia kepada masyarakatnya. Cara begini lebih baik, bukan hanya belajar bahasa Inggeris, bahkan bahasa Melayu turut diajar di sana! Jangan terkejut di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya pelajar-pelajar ini(program pertukaran pelajar) kadangkala lebih fasih berbahasa Melayu daripada kita orang Melayu. Saya merayu kepada saudara dan semua orang yang mengaku diri mereka Melayu, janganlah hukum bahasa Melayu sebegitu rupa. Menolak bahasa Melayu sebagai medium untuk matapelajaran sains dan matematik bererti menafikan hak bahasa ibunda kita ini sebagai bahasa Ilmu. Ada pendapat mengatakan mengapa perlu sibuk mengubah dasar yang 'baik' ini? Lebih baik perbaiki dahulu papan-papan tanda yang 'cacamarba' ataupun industri hiburan kita yang berbahasa rojak. Hakikatnya, sesuatu kefahaman haruslah ditanam ketika masih kecil iaitu melalui pendidikan. Jika pendidikan kita telah menerapkan bahasa Melayu dengan kukuh, InsyaAllah sikap kita dalam mementingkan bahasa ibunda tidak akan mudah goyah. Akhirnya, saya ingin sekali memetik kata-kata Prof. dr. Awang Sariyan, "Janganlah kita kufur dengan nikmat bahasa yang tuhan kurniakan kapada kita". Assalamualaikum.

jejakacinta said...

To share:

University di Thailand, Jepun, Korea,Brunei dan Indonesia masing-masing bergerak maju dan bergerak sebagai negara membangun semua mengamalkan bahasa ibunda masing-masing dalam pengajaran dan pembelajaran matematik mereka.

Ini adlah berdasarkan pengalaman saya berbual dengan mereka semasa mereka melawat University saya.

nurikhmal said...

alhamdulillah...stuju dengan artikel ni..PPMSI tak salah..yg salah adalah orang yg tak pernah memikirkan kebaikan disebaliknya..

saya ingin meluahkan pandangan sinis saya..kenapa tiada halangan atau pemansuhan dari segi pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa inggeris di peringkat pengajian tinggi di Malaysia ni?..

boleh beri pendapat sedikit tak..

nurikhmal said...

alhamdulillah...stuju dengan artikel ni..PPMSI tak salah..yg salah adalah orang yg tak pernah memikirkan kebaikan disebaliknya..

saya ingin meluahkan pandangan sinis saya..kenapa tiada halangan atau pemansuhan dari segi pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa inggeris di peringkat pengajian tinggi di Malaysia ni?..

boleh beri pendapat sedikit tak..

Afandy Bin Sutrisno Tanjung said...

salam nurikmal..

saya rasa saudara mungkin tahu jawapannya..

tidakkah saudara memikirkan bahawa diperingkat universiti majoriti subjek yang berkaitan dengan sains dan matematik diajar dalam bahasa Inggeris..

adalah rugi pada masa diperingkat universiti para pelajar terpaksa terkial-kial belajar bahasa inggeris ini untuk mempelajari subjek ini, sepatutnya pada peringkat inilah para pelajar sudah memahami dan mengetahui simbol2 dan istilah yang digunapakai dalam pembelajaran kerana sudah diajar di sekolah rendah dan menengah..

saya tertarik dengan kata-kata seorang yang bijak pandai, " hari ini ramai orang pandai, tetapi tidak ramai yang bijak"

fikir-fikirkan dan selamat berfikir...2

Redzuan said...

Salam.
saya terbaca dalam star online hari ini dan memikirkan, adakah perkara di bawah ini akan membantu pelajar tempatan yang mengambil PTPTN? apa pandangan anda?

http://thestar.com.my/education/story.asp?file=/2009/5/10/education/3848450&sec=education

Give exemptions to top grads
By KAREN CHAPMAN
STUDENTS who obtain first class honours in their undergraduate degrees should be exempted from repaying their National Higher Education Fund Corporation (PTPTN) loans.

Kedah Gerakan youth chief Tan Keng Liang in an open letter to Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dated Wednesday, said this would serve as recognition by the Government of the students’ academic excellence.

He said it would also be in line with the promotion of better quality undergraduates in local universities.

“The minister should also consider allowing a 30% discount for graduates when repaying their PTPTN loans if they obtain second class upper degrees,” he said in his open letter which was also distributed to the media.

Tan hoped Mohamed Khaled would consider the requests as before July 1, 2005, graduates who obtained first class honours could be exempted from the repayment of their loans, which has since been discontinued.

He said currently there were students who were given full scholarships to enter local universities before achieving any result and who might not perform up to expectation.

“It would be disappointing to see that Malaysian students who were not granted scholarships initially but who actually performed up to expectation, not being rewarded for their academic excellence,” he said.

In an immediate response, Mohamed Khaled said the Cabinet had decided on this matter about two years ago.

“We can only consider this when the financial situation of PTPTN is sustainable,” he said when contacted.

PTPTN chief executive officer Yunos Abd Ghani said the corporation was presently unable to consider the requests.

“The amount would be too much for the corporation to absorb,” he said.

On Tuesday, Mohamed Khaled had said the ministry was currently conducting research on how to ensure the sustainability of the PTPTN.

“If the PTPTN funds continue to operate as they are, we will have a RM42bil deficit by 2020,” he said.

林庄生 said...

Tentang isu PPSMI ini, saya sependapat dengan Anakmelayu. Sebelum bekas Perdana Menteri kita yang tercinta Tun Mahathir Muhammad mengemukakan idea PPSMI, bahasa Melayu telah menjadi bahasa utama dalam kebanyakan mata-pelajaran dan ianya terbukti berkesan dalam membangunkan golongan intelek, sama ada kaum Melayu, Cina, India, ataupun bumiputera-bumiputera lain. Pada pendapat saya, penguasaan bahasa Inggeris itu perlulah bergantung kepada kemahiran individu, dan bukanlah sesuatu yang dapat dijayakan melalui peraturan sosial. Kita boleh mencontohi negara-negara maju Asia, seperti China, Korea dan Jepun, yang meletakkan bahasa kebangsaan masing-masing di tempat yang tinggi dan menjadikan bahasa mereka sebagai bahasa pengantar rasmi.

Macam manalah bahasa Melayu itu dapat dimartabatkan jika ketaksuban terhadap bahasa Inggeris menyebabkan anak-anak kita benci akan bahasa kebangsaan kita ini.

Di sinilah pendapat saya yang bernilai dua sen...

林庄生 said...

Wahai saudara Afandy,

Saudara Afandy boleh melayari laman web saya di http://eagleinmotion-my.blogspot.com untuk melihat komen saya yang selanjutnya terhadap artikel saudara ini.

Terima Kasih...

sabir said...

salam ziarah
stuju dengan PPSMI

sabir said...

salam ingin mecelah........
memang kawe bersetuju ngan ppsmi ini
sbbnya sekarang ni bi adalah satu bahasa teknologi jadi kawe sebagai mahasiswa amat lah bersetuju dengan pendapat ini...........

nursarah87 said...

sokong artikel ni 111%..
ppsmi bukan kesilapan..
jgn jadikan anak bangsa sebagai bahan eksperimen..setapak kita melangkah, kenapa harus kita berhenti dan berundur??..

bahasa kita tetap bisa dimartabatkan walaupun ppsmi diteruskan..

infomajlisilmu said...

nice web for knowledge seeker at www.infomajlisilmu.blogspot.com

LOKASI PENGUNJUNG

AKU BUKAN MUSUH HARTA

AKU BUKAN MUSUH HARTA
DARIPADA DR ASRI ZAINAL ABIDIN

SETUJUKAH ANDA UNTUK RESTORAN ATAU KAFE BERFRANCAIS DIWUJUDKAN DI DALAM UNIVERSTI? (jika boleh apa2 jawapan anda sila beri komen di blog ini.)

Rukun Negara yang ke-2 "Kesetiaan Kepada Raja dan Negara". Karpal Singh telah menghina Sultan? Bagaimana status Karpal Singh sebagai warganegara? Kewarganegaraan dilucutkan?

SETUJUKAH ANDA HARGA MINYAK DINAIKAN BUAT MASA INI?

PERINGATAN PENTING!

Salam kepada semua pembaca blog ini, saya memohon agar kita dapat menjaga keperibadian akhlak kita di dalam blog ini dengan tidak menggunakan perkataan yang kesat, perkataan yang berbaur fitnah dan perataan yang tidak sopan,

saya memohon agar kita semua dapat menjaga ketertiban kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Saya mengalu-alukan sebarang komen dan pendapat yang konstraktif(membina) daripada pihak pembaca semua.

Segala kerjasama daripada pihak pembaca dan pemberi komen saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

WAKTU

Mahasiswa Tolak Parti Mahasiswa Negara

Loading...

MPPK 2008

Loading...

Bilangan Pengunjung sejak April 2008

INFO TERKINI

INFO TERKINI
Kita mahasiswa berharap agar pihak universiti seluruh Malaysia betul-betul memantau segala harga makanan di seluruh kafeteria universiti di Malaysia bagi menjamin tidak berlaku penindasan kepada golongan mahasiswa.

MPP MALAYSIA MENYERAHKAN RESOLUSI KEPADA TPM SEMASA MPPK 2008

MPP MALAYSIA MENYERAHKAN RESOLUSI KEPADA TPM SEMASA MPPK 2008
Enam resolusi tersebut telah menyentuh mengenai isu Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN), Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU), kebajikan mahasiswa, pengaksesan teknologi maklumat, dan juga sentiviti agama.

MASALAH AIR UM

MASALAH AIR UM
ALHAMDULILLAH DAPAT PERHATIAN

JAWAPAN SYABAS ATAS ISU AIR UM

JAWAPAN SYABAS ATAS ISU AIR UM

MAHASISWA INGINKAN PEMBANGUNAN ILMU

MAHASISWA INGINKAN PEMBANGUNAN ILMU

INFORMASi

Aktiviti MPMUM sepanjang sesi 2006/07 dan 2007/08

(Exco siswi)
1. Bersama BPOP membentuk tribunal anti sexual harassment
2. Membantu pelajar dalam kes seksual harassment
3. Menyelaras Perkampungan Hadhari
4. Pengarah SHE workshop
5. Membawa masalah ke peringkat

Perpustakaan Pergigian:
a) Bilangan buku yang boleh dipinjam ditambah dariapada asalnya 1 buah
Buku ditambah menjadi 2, dan tempoh pinjam maksimum dipanjangkan.
b) Perkhidmatan fotostat percuma di perpustakaan untuk tujuan ilmiah
c) Bilangan buku baru ditambah, buku-buku akan diperoleh sekurang-kurangnya 2 buah untuk mengurangkan kekurangan buku untuk dipinjam
d) Pelajar dibenarkan untuk ‘browse’ didalam kawasan buku teras akademik
e) Buku-buku perpustakaan yang hilang akan diganti

Kemudahan Am Pelajar serta Pesakit:
f) Bilangan ‘water cooler’ ditambah daripada 2 kepada 6
g) Kemudahan menggunakkan telefon fakulti untuk menelefon kepada telefon bimbit untuk tujuan memanggil pesakit
h) Tempat menunggu sekarang dilengkapi dengan penghawa dingin
i) Sistem audio di makmal untuk keselesaan pelajar mendengar lagu sambil membuat kerja

Penjadualan waktu:
a) Permohonan untuk memadatkan peperiksaan 2.1 agar para pelajar
dapat balik kampung untuk meraikan Tahun Baru Cina

Asia Pacific Dental Student Association (APDSA):
j) Hak penganjuran Kongress APDSA 2009 yang bajetnya bernilai hampir sejuta Ringgit berjaya dirangkul oleh UM. APDSA ini dianggotai oleh pelajar-pelajar pergigian rantau Asia Pasifik, diantaranya adalah Jepun, Korea, Taiwan dan lain-lain. Yakni nama UM akan tersohor di persada antarabangsa.

1. Membantu pelajar mendapat bantuan kewangan untuk menjalani pembedahan kaki
2. Bersama penyelaras untuk membuka kursus-kursus semester khas supaya pelajar-pelajar Ekologi dan Biodiversiti tahun akhir mampu menamatkan pengajian
3. Memohon kepada NC untuk pembukaan waktu perpustakaan utama dilanjutkan kepada 24 jam (sedang dilaksanakan dalam UMISISWEB)
4. Penaik tarafan kemudahan pelajar istimewa terutamanya bilik Seri Jati
5. Membantu menyelesaikan masalah kes khas PTPTN

Kejayaan secara keseluruhan

-Forum Intelek Mahasiswa
-Program Maulidur Rasul
-Memperjuangkan tiket kapal terbang MAS mempunyai harga pelajar
-Memperjuangkan kebajikan pelajar OKU di seluruh IPTA
-Isu bas dalam peringkat terakhir perbincangan
-Pembinaan gazebo berbumbung
-Membantu mangsa banjir di Johor
-Membantu pelajar-pelajar antarabangsa menyesuaikan diri di negara kita
-Membantu pelajar-pelajar anak yatim mendapatkan bantuan kewangan dari tabung kebajikan MPMUM
-Membantu pelajar-pelajar yang kehilangan motor dan kenderaan dengan memberi bantuan kewangan MPMUM
-Kutipan derma untuk pelajar-pelajar mangsa kebakaran, bencana alam dan juga kemalangan
-Berjaya mengesan pergerakan agen penipuan rumah dan juga penipuan wang.
-Membantu pelajar menyelesaikan masalah urusan projek di peringkat HEP dan juga peringkat KPT
-Menyelaras dan menganjurkan FESKUM
______________________________________________
ASPIRASI MAHASISWA 2007/08 TELAH BERJAYA MENYELESAIKAN ISU-ISU DI BAWAH :

-ISU AIR – TELAH DIBINCANGKAN DIPERINGKAT KEMENTERIAN (KPTM). SYABAS TELAH MEMBEKALKAN TANGKI UNTUK PLAN JANGKA PENDEK KE SEMUA LOKASI KOLEJ BERMASALAH.
-WIRELESS – SATU SISTEM WIRELESS (DARIPADA USA) TELAH DIKAJI UNTUK DIGUNAKAN OLEH UM HASIL PERBINCANGAN DAN GESAAN MPMUM KEPADA NC.
-KESELAMATAN – BANYAK KES KECURIAN MOTOR DAN KEMALANGAN TELAH DISELESAIKAN OLEH MPMUM.
-FASILITI – HASIL PERBINCANGAN DENGAN JPPHB UM, -SATU STADIUM AKAN DIBINA DAN SIAP PADA HUJUNG 2009.
-SMART CARD – ATAS GESAAN MPMUM, PTM AKAN MEMPERKENALKAN SISTEM SMART CARD DI UM.
-OKU – ISU INI TELAH DIBINCANGKAN DI PERINGKAT PARLIMEN DAN UM MENDAPAT PERUNTUKAN RM760 JUTA BAGI KEMUDAHAN OKU DI UM.
-LAIN-LAIN – PEMUSATAN FASILITI KE KPS SEPERTI KLINIK KESIHATAN DLL.
ASPIRASI MAHASISWA UM

“UM IS ONE”MPMUM SESI 2007/2008

Ketika mengendalikan Forum Intelek Mahasiswa di Dewan Semarak Akedemik Pengajian Melayu sesi 07/08

Ketika mengendalikan Forum Intelek Mahasiswa di Dewan Semarak Akedemik Pengajian Melayu sesi 07/08
Dalam forum ini mahasiswa ditekankan agar memahami konsep menuntut di gedung ilmu, sentiasa berfikiran terbuka, dan menjadi agen perubahan yang lebih baik kepada masyarakat. Antara tokoh yang dijemput ialah Pak Ungku(Mantan Naib Canselor UM), Pofesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim (Pensyarah di Jabatan Sejarah UM), dan Tuan Hj Husyim Salleh (Pakar Motivasi dan Bekas Pensyarah UM)

KITA MESTI JADI BANGSA YANG DIRUJUK

Saya masih teringat kepada Forum Intelek yang di anjurkan oleh Exco Akedemik dan Kerjaya Majlis Perwakilan Mahasiswa UM sesi 2007/08. Dalam forum ini mahasiswa ditekankan agar memahami konsep menuntut di gedung ilmu, sentiasa berfikiran terbuka, dan menjadi agen perubahan yang lebih baik kepada masyarakat. Antara tokoh yang dijemput ialah Pak Ungku(Mantan Naib Canselor UM), Pofesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim (Pensyarah di Jabatan Sejarah UM), dan Tuan Hj Husyim Salleh (Pakar Motivasi dan Bekas Pensyarah UM). Jika kita meneliti sejarah, sejarah ibarat “mahaguru” yang paling bermakna dan berkesan sebagai menjadi cermin untuk kita mengenal, mengukur, memahami, menyedari, mengetahui, mencorak, dan mengambil sebagai iktibar, bukan sahaja pada diri bahkan pada kelompok masyarakat dan juga negara. Sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa dalam meniti arus dunia yang sentiasa bergerak pantas yang sering kita sebut dengan perkataan “globalisasi”.


Menyentuh perkara ini, benarlah apa yang pernah diucapkan oleh bapa sejarah dunia, Herodotus dengan kata-kata keramatnya, iaitu "phanta rei khei uden menei", yang membawa maksud “dunia ini sentiasa mengalir” (dunia sentiasa berubah). Dapat kita fahami di sini ialah satu keadaan yang mana jarak pada suatu ketika dahulu jauh, kini menjadi dekat, masa yang terlalu lama atau panjang ketika hendak ke sesuatu destinasi, kini menjadi singkat dengan adanya kenderaan moden dan canggih seperti pesawat, dan macam-macam lagi perubahan yang sedang dialami oleh dunia hari ini.


Dahulu, mengikut teori Darwin yang terkenal dengan teori evolusinya, iaitu siapa yang kuat, dialah yang menjadi pemenangnya, tapi kini banyak teori yang menjadi pencetus kepada perubahan arus dunia, antaranya teori Edward De Bono. Teori menjadi tempat dalam menentukan corak arus globalisasi. Teorinya yang berteraskan pemikiran lateral (Lateral Thinking)iaitu, yang bertunjangkan pemikiran yang kreatif dan kritis menyumbang kearah kemajuan dalam sesebuah ketamadunan masyarakat. Saya menyentuh isu ini kerana di mana kesedaran kita sebagai warganegara Malaysia yang mendakwa sebagai rakyat kepada negara ini? Tetapi membuat acuh tak acuh tentang isu-isu semasa yang melibatkan negara kita dengan negara lain, yang mana isu-isu tersebut memberi impak yang besar kepada negara. Contohnya, isu batu putih yang melibatkan negara Singapura dengan negara Malaysia. Walaupun isu ini sudah lama diperdebatkan, berapa ramai diantara kita mahasiswa yang mengetahui perkara ini? Bagi mereka yang mengambil tahu perkara ini, sudah tentu akan menyedari bahawa isu ini berkaitan dengan maruah dan jati diri sesebuah negara.


Sepatutnya dengan informasi seperti ini sepatutnya akan memberikan satu suntikan kesedaran kepada kita bahawa kita akan dipijak dan diinjak oleh negara lain jika kita masih lalai dan berada di takuk yang lama. Jika kita masih lagi menjadi bangsa yang tidak menjadikan ilmu sebagai teras utama, kita akan mengalami satu zaman yang boleh saya katakan sebagai satu zaman gelap yang mana mungkin lebih teruk daripada zaman gelap yang berlaku di Eropah.


Jika di Eropah, zaman gelapnya hampir 1000 tahun berdasarkan penyelewengan yang dibuat oleh gereja, yang mana golongan gereja menyekat perubahan yang dibawa oleh golongan cendikiawan pada masa itu untuk membangunkan negara, yang mana kebanyakan mereka dibunuh, tetapi zaman gelap yang saya maksudkan di sini ialah masyarakat kita akan menjadi satu bangsa yang hanya mengikut rentak negara yang kuat semata-mata, bak kata orang ”kalau suruh lompat, dia lompat, suruh diam, dia diam dan suruh mati, dia bunuh diri.” inilah bangsa yang mindanya kelas keempat, bahkan mungking lebih teruk lagi!

Bangsa seperti inilah yang kita tidak mahu berlaku pada masa akan datang, yang mana jati diri, dan semangat untuk membela agama, bangsa dan negara luntur dalam diri warganegara Malaysia. Terpanggil saya untuk menyatakan semua ini adalah kerana sedih melihat masyarakat pada hari ini yang tidak peka dengan isu-isu semasa yang boleh menggugat jati diri bangsa Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Tidakkah kita sedar apa yang akan terjadi pada negara yang kita akui sebagai negara yang kita sayangi ini jika negara kita menjadi porak-peranda disebabkan timbulnya konflik antara kita dengan dunia luar disebabkan kelemahan kita sendiri?


Kita seharusnya bersyukur dengan apa yang kita peroleh sekarang ini dengan terus berusaha tanpa jemu dan alpa dengan kemewahan yang ada pada negara kita. Sebagai mahasiswa, kita kena menyedari bahawa kita mesti mencapai sebuah negara yang maju agar jati diri setiap warganegara Malaysia terus terpelihara dan dihormati oleh semua negara di seluruh dunia. Maksud saya maju dan bagus dalam akhlak dan pembangunan kebendaan iaitu duniawi dan ukhrawi. Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi WAWASAN 2020 di mana tinggal 12 tahun saja dari sekarang yang mana wawasan ini merupakan satu agenda kita untuk menjadi sebuah bangsa yang maju dan berjaya setanding dengan negara barat dan Eropah? Adakah kita rela pada tanggal 31 Disember 2019, di mana Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu mengumumkan bahawa kita telah gagal menjadi sebuah negara maju yang kita inginkan menjelang 1 Januari 2020?


Apakah perasaan kita semua pada ketika itu? Adakah pada ketika itu kita mahu saling salah-menyalahkan, tuduh-menuduh antara kita atas kesalahan kita sendiri kerana gagal mencapai misi wawasan kita?


Sedarlah wahai semua mahasiswa! Jarak masa untuk menuju wawasan 2020 yang kita tunggu-tunggu ialah tinggal 12 tahun sahaja lagi, 12 tahun sahaja lagi. Banyak perkara yang perlu kita lakukan untuk menjadikan wawasan itu menjadi satu realiti. Apa yang penting sekarang ini ialah kita mesti menjadi bangsa kita sebagai suatu bangsa Malaysia yang dikenali, suatu bangsa Malaysia yang dikagumi, dan suatu bangsa Malaysia yang dihormati oleh seluruh dunia.


Tidak lain, tak bukan ialah kita mesti menjadi suatu ”bangsa yang dirujuk" atau atau refered sosiety”. Apabila kita menjadi bangsa yang dirujuk, kita akan menjadi satu bangsa yang dipandang mulia dan dihormati. Misalnya, lihat sahaja Tamadun Islam yang Menguasai dunia hampir 700 tahun sudah memadai untuk kita sedari betapa pentingnya untuk menjadi negara bangsa yang dirujuk. Tamadun-tamadun dunia yang lain pun mengiktirafnya.

Pada ketika mana tamadun Islam pernah menjadi peneraju kepada halatuju dunia, tamadun ini menjadi tumpuan dalam segala aspek kehidupan. Katakan kepada saya bidang apakah yang tidak mereka ketahui? semuanya mereka tahu! Masyarakat yang hidup dalam tamadun ini bukan sahaja menghafaz Al-Quran dan hadith, bahkan mereka turut menguasai pelbagai ilmu pengetahuan yang mana hasil ilmuan mereka diguanapakai lebih ratusan tahun lamanya. Bidang-bidang ilmuan ini termasuklah bidang perubatan, ekonomi, kimia, biologi, fizik, astronomi, matematik, dan berbagai-bagai lagi yang tidak dapat saya nyatakan di sini kerana terlalu banyak.

Antara tokoh ilmuan yang terkenal ialah Al-Khawarizmi. Nama penuhnya ialah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi dan dikenali sebagai bapa algebra. Beliau pakar dalam bidang matematik dan astronomi. Antara buku-buku terkenal hasil tulisan beliau ialah Hisab Al-Jabr wal Mugabalah (Buku Pengiraan, Perbaikan dan Pengurangan) dan Algebra. Pada kurun ke-12, Gerard of Cremona dan Roberts of Chester telah menterjemahkan buku algebra Al-Khawarizmi ke dalam bahasa Latin. Terjemahan ini digunakan di seluruh dunia sehinggalah kurun ke-16.

Selain itu, Al-Battani atau Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan Abu Abdullah adalah bapa trigonometri dan dilahirkan di Battan, Damsyik. Beliau putera Arab dan juga pemerintah Syria. Al-Battani diiktiraf sebagai ahli astronomi dan matematik Islam yang tersohor. Beliau berjaya meletakkan trigonometri pada tahap yang tinggi dan merupakan orang pertama yang menghasilkan jadual cotangents. Dalam bidang perubatan pula, siapa yang tidak mengenali Ibnu Sina atau Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina atau dikenali sebagai Avicenna di dunia barat, yang mana merupakan salah seorang pakar sains Iran yang hidup antara tahun 981 - 1037. Walaupun Ibnu Sina menguasai pelbagai ilmu pengetahuan termasuk falsafah tetapi beliau lebih menonjol dalam bidang perubatan sama ada sebagai seorang doktor ataupun mahaguru ilmu tersebut.


Ibnu Sina mula menjadi terkenal selepas berjaya menyembuhkan penyakit Putera Nub Ibn Nas al-Samani yang gagal diubati oleh doktor yang lain. Kehebatan dan kepakaran dalam bidang perubatan tiada tolok bandingnya sehingga beliau diberikan gelaran al-Syeikh al-Rais (Mahaguru Pertama).

Bagi bidang kimia pula Jabir Ibn Haiyan atau nama penuhnya Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi atau dikenali sebagai Geber di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Islam. Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi. Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia. Beliau merupakan anak kepada penjual ubat. Sumbangan terbesar beliau adalah beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang kimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi. Makmalnya menjadi terkenal selama beberapa abad tetapi kemasyhurannya diabadikan pada 100 buah buku ilmiah dan 22 daripadanya berkaitan dengan kimia dan alkimia.


Beliau juga telah menemukan mineral dan asid lain yang disediakan bagi alembicnya yang pertama. Alembic merupakan salah satu ciptaannya yang teragung yang menjadikan proses penyulingan lebih mudah serta bersistematik. Sumbangan beliau yang lain ialah seperti pengkristalan penyulingan, pengoksidaan serta pelbagai teknik lain dalam bidang kimia.


Masyarakat seperti inilah yang kita inginkan untuk mewarnai negara kita, agar negara kita dapat menjadi sebuah negara yang menjadi tumpuan atau kiblat kepada negara-negara yang lain. Siapa yang sepatutnya menjadi pencetus kepada semua ini? Adakah kita ingin mengharapkan ada orang dari negara lain yang menjadi penggerak kepada usaha ini?


Juteru, saya menyeru kepada semua mahasiswa, agar kita semua bekerjasama dan berganding bahu bagi merialisasikan agenda untuk memartabatkan negara yang kita sayangi ini, dan seterusnya membawa bangsa dan maruah negara ini agar suatu hari nanti kita mampu menjadi sebuah negara yang dirujuk oleh semua bangsa di dunia ini. Demi perjuangan kita yang masih belum selesai, marilah kita sama-sama berusaha tanpa jemu dan tidak lupa juga untuk berdoa kepada Tuhan yang Maha Kuasa agar cita-cita dan apa yang kita inginkan akan tercapai. Insaya-Allah.

ISI KANDUNGAN RESOLUSI MPPK 2008 KEPADA TPM


DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



Muka Surat
Maklumat Penting 1

Penyerahan Dokumen dan YDP-YDP MPP Malaysia 2

Latar Belakang 7

Isu dan Resolusi 8

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL
(PTPTN)

a) MAKLUMAT TIDAK JELAS MENGENAI ISU RIBA SAMADA 3%
KADAR FAEDAH YANG TELAH YANG DIKENAKAN KEPADA
PELAJAR, RIBA ATAU TIDAK DARI PRESPEKTIF ISLAM.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar
pihak Kementerian Pengajian Tinggi menjelaskan perkara ini dan
menggunakan kaedah yang diterima dari segi hukum syarak
berserta laporan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan (Penasihat agama)
kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008. Kami juga
memohon agar pihak PTPTN menggunakan kaedah
Perbankan Islam dalam formula pembayaran pinjaman.

b) KADAR PINJAMAN PTPTN TIDAK SELARI DENGAN KENAIKAN
HARGA BARANG 9

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi dapat menetapkan
polisi yuran pengajian percuma kerana jumlah pinjaman RM3500
bagi setiap semester adalah tidak mencukupi dengan
kenaikan harga barang.

C) MAHASISWA DI SABAH DAN SARAWAK MENGALAMI
KESUKARAN UNTUK MENGURUS MASALAH PTPTN. 10
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
untuk mewujudkan wakil PTPTN yang sah dan boleh menyelesaikan
masalah berkaitan PTPTN tanpa mahasiswa terpaksa merujuk kepada
pejabat induk PTPTN di Semenanjung Malaysia.

ISU 2 : SEKSYEN 15(A), 15(B), 15(C), 15(D), 16B(1), 16B(2),
16B(3), 16C DAN 51(1) AUKU 1971 11

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak
Kementerian Pengajian Tinggi mengadakan kajian ilmiah
bersama wakil daripada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia tentang
semula seksyen di atas dan impak AUKU 1971 terhadap potensi
mahasiswa dalam jangka masa panjang dalam pembinaan modal
insan negara. Kami juga memohon agar hasil laporan kajian
ini dapat dibentangkan kepada YDP-YDP MPP Malaysia
sebelum 1hb Julai 2008.

ISU 3 : GERAKAN MAHASISWA MEMBANTU MANGSA GEMPA
BUMI SICHUAN, CHINA & TAUFAN NARGIS, MYANMAR 12

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 telah
mengambil inisiatif untuk mengadakan kutipan derma besar-besaran
secara serentak selama seminggu diseluruh IPTA se-Malaysia
semasa minggu orientasi kemasukan pelajar baharu sesi 2008/2009.
Dana ini akan disalurkan kepada pihak bertanggungjawab
pada 13hb Julai 2008.

ISU 4 : KEBAJIKAN MAHASISWA : KRISIS GLOBAL KENAIKAN
HARGA MINYAK & KENAIKAN HARGA MAKANAN MENYEBABKAN
KOS SARA DIRI MAHASISWA MENINGKAT. TERDAPAT JUGA DI SESETENGAH IPTA YANG HARGA MAKANAN DI KAFETARIA
KAMPUS LEBIH MAHAL JIKA DIBANDINGKAN DENGAN HARGA
DI LUAR. 13

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
pihak kerajaan untuk mewujudkan ‘zon harga rendah’ dalam kawasan
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


kampus di semua IPTA dan memantau harga makanan/barang di kampus.

ISU 5 : AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT : AKSES DAN LIPUTAN
TERHAD TERUTAMANYA DI KAMPUS YANG BERADA DI LUAR
BANDAR. 14

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar Pelajar yang Tinggal di luar kampus dapat diberikan perkhidmatan broadband
dengan harga yang berpatutan.
ISU 6 : SENSIVITI AGAMA : ISU ASKAR AS YANG MENGGUNAKAN AL-QURAN SEBAGAI SASARAN MENEMBAK. IA JUGA SATU PENCABULAN TERHADAP MARUAH DAN PENDIRIAN KITA SEBAGAI PEJUANG KEAMANAN DAN JUARA BAGI UMAT ISLAM SEDUNIA KESENGSARAAN YANG DIALAMI OLEH RAKYAT IRAQ. 15 Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia ingin menyampaikan pendirian terhadap isu penghinaan terhadap Al-Quran kepada kedutaan AS diMalaysia.

Syor 16













DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


LATAR BELAKANG

Mesyuarat YDP-YDP MPP Malaysia sesi 2007/2008 terdiri daripada semua YDP di universiti awam dan swasta di negara ini. Perlantikan YDP ini dijalankan melalui sistem pilihan raya kampus. YDP telah dilantik atas dasar kepercayaan Pihak Universiti untuk menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh Universiti yang termaktub dalam AUKU 1971 perkara 52 (10) tujuan dan fungsi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) seluruh Malaysia seperti berikut :

(10)(a) Untuk memupuk semangat hidup sebagai suatu persatuan di kalangan pelajar-pelajar universiti.
(10)(b) Tertakluk kepada arahan Naib Canselor, untuk merancang dan menyelia kemudahan-kemudahan kebajikan pelajar di Universiti termasuk kemudahan-kemudahan rekreasi, aktiviti-aktiviti kerohanian dan keagamaan, dan bekalan makanan dan minuman;
(10)(c) Untuk membuat representasi kepada Naib Canselor tentang segala perkara berhubungan atau berkenaan dengan keadaan tempat tinggal dan kehidupan pelajar-pelajar Universiti;
(10)(d) Untuk diwakili dalam mana-mana badan yang boleh, mengikut kaedah-kaedah yang dibuat oleh Lembaga bagi maksud itu, dilantik untuk menjalankan aktiviti-aktiviti kebajikan pelajar universiti; dan
(10)(e) untuk menjalankan apa-apa aktiviti lain yang ditentukan oleh Lembaga dari semasa ke semasa.

Selain itu, MPP yang di wakili oleh YDP untuk membuat representasi dan juga merupakan penyalur maklumat atau informasi kepada Kementerian Pengajian Tinggi yang berkaitan dengan permasalahan pelajar atau kebajikan pelajar disamping membantu Kementerian Pengajian Tinggi melaksanankan polisi-polisi tertentu yang berkaitan dengan pelajar.

YDP-YDP MPP Malaysia sesi 2007/2008 juga yakin dan percaya pihak kerajaan terutama Kementerian Pengajian Tinggi memandang serius segala isu yang dibawa oleh Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 demi meningkatkan kebajikan dan kualiti pembelajaran di Universiti untuk menghasilkan mahasiswa yang berfikiran kelas pertama.

DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

a) MAKLUMAT TIDAK JELAS MENGENAI ISU RIBA SAMADA 3% KADAR FAEDAH YANG TELAH YANG DIKENAKAN KEPADA PELAJAR, RIBA ATAU TIDAK DARI PRESPEKTIF ISLAM.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi menjelaskan perkara ini dan menggunakan kaedah yang diterima dari segi hukum syarak berserta laporan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan (Penasihat agama) kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008. Kami juga memohon agar pihak PTPTN menggunakan kaedah Perbankan Islam dalam formula pembayaran pinjaman.

FALSAFAH

Mesyuarat YDP-YDP Malaysia sesi 2007/2008 mewakili seluruh pelajar Institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta mengucapkan terima kasih kepada PTPTN kerana telah menjadi badan yang membantu pelajar di Malaysia untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi dengan pinjaman yang telah diberikan.

Walaubagaimanapun, Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia merasakan PTPTN telah menetapkan kadar faedah yang tinggi iaitu 3 % yang sewajarnya difikirkan semula kerana ia telah menimbulkan isu yang lain.


RASIONAL

Kadar faedah yang agak tinggi yang telah ditetapkan oleh PTPTN menjadi persoalan dan pertanyaan adakah kadar faedah tersebut tergolong dalam riba atau tidak. Hal ini menjadi persoalan kerana jumlah tersebut terlalu tinggi untuk pelajar membayar balik.




DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

b) KADAR PINJAMAN PTPTN TIDAK SELARI DENGAN KENAIKAN HARGA BARANG

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi dapat menetapkan polisi yuran pengajian percuma kerana jumlah pinjaman RM3500 bagi setiap semester adalah tidak mencukupi dengan kenaikan harga barang.

FALSAFAH

Kenaikan harga barang umum, secara tidak lansung telah menyebabkan pelajar turut menerima impaks di atas kenaikan tersebut. Taraf hidup yang semakin tinggi dan tidak diseimbangkan dengan jumlah pinjaman daripada PTPTN telah membebankan pelajar dari segi kewangan terutama pelajar yang belajar di kawasan bandar utama.

RASIONAL

Jumlah pinjaman yang tidak berubah dengan harga barang dan minyak yang naik sejak kebelakangan ini menyebabkan pelajar mengalami masalah kewangan. Pinjaman PTPTN hendaklah diselaraskan dengan kenaikan harga barang pada masa kini.












DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

C) MAHASISWA DI SABAH DAN SARAWAK MENGALAMI KESUKARAN UNTUK MENGURUS MASALAH PTPTN.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon untuk mewujudkan wakil PTPTN yang sah dan boleh menyelesaikan masalah berkaitan PTPTN tanpa mahasiswa terpaksa merujuk kepada pejabat induk PTPTN di Semenanjung Malaysia.

FALSAFAH

Pusat PTPTN yang hanya terletak di semenanjung Malaysia telah menyukarkan interaksi dan pengurusan yang berkaitan dengan PTPTN terutama untuk negeri Sabah dan Sarawak. Hal ini telah menjadi masalah kepada pelajar kerana terpaksa menunggu proses pengurusan kelulusan pinjaman yang lama disamping kekurangan maklumat atau tenaga yang mahir mengenai PTPTN untuk membantu masalah pelajar yang berkaitan.

RASIONAL

PTPTN yang hanya berpusatkan di Semenanjung Malaysia dan tidak mempunyai cawangan di Sabah dan Sarawak telah menyebabkan pelajar Sabah dan Sarawak mengalami masalah pengurusan untuk urusan pinjaman. Hal ini telah melambatkan proses pinjaman dan pendaftaran pelajar.










DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 2 : SEKSYEN 15(A), 15(B), 15(C), 15(D), 16B(1), 16B(2), 16B(3), 16C
DAN 51(1) AKTA UNIVERSITI DAN KOLEJ UNIVERSITI 1971

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak Kementerian Pengajian Tinggi mengadakan kajian ilmiah bersama wakil daripada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia tentang semula seksyen di atas dan impak AUKU 1971 terhadap potensi mahasiswa dalam jangka masa panjang dalam pembinaan modal insan negara. Kami juga memohon agar hasil laporan kajian ini dapat dibentangkan kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008.

FALSAFAH

AUKU hanya perlu disemak semula dan diberi nafas baru dari segi, isi kandungan, falsafah, dan realiti kewujudannya agar ia lebih relevan, segar dan bersifat global memandangkan visi Kementerian Pengajian Tinggi untuk melonjakkan istitusi pengajian tinggi bertaraf dunia.

RASIONAL

Mengimbas pelaksanaan AUKU sejak 37 tahun lalu, AUKU mempunyai banyak kekangan dan halangan disamping sekatan yang ada dalam AUKU yang hanya releven pada zaman 80-an dan 90-an dan perlu dipinda untuk menambahbaik kerana kepesatan dunia teknologi tanpa sempadan kini memaksa untuk bersaing di gelanggang sendiri. Kekangan dan halangan ini telah membantutkan pembentukan modal insan.

Melihat segala bentuk kekangan, halangan dan sekatan yang ada di dalam AUKU, menjadikan ia semakin ketinggalan zaman ketika mahasiswa hari ini sudah jauh ke hadapan dengan kecanggihan, fleksibel dan perubahan yang begitu cepat terhadap teknologi pendidikan.

Oleh yang demikian, beberapa seksyen perlu di perhalusi agar ia seiring dengan peredaran masa.
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIASESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 3 : GERAKAN MAHASISWA MEMBANTU MANGSA GEMPA BUMI SICHUAN, CHINA & TAUFAN NARGIS, MYANMAR

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 telah mengambil inisiatif untuk mengadakan kutipan derma besar-besaran secara serentak selama seminggu diseluruh IPTA se-Malaysia semasa minggu orientasi kemasukan pelajar baharu sesi 2008/2009. Dana ini akan disalurkan kepada pihak bertanggungjawab pada 13hb Julai 2008.

FALSAFAH

Dalam perspektif pemerkasaan modal insan melalui aktiviti sosial seperti penyertaan Universiti dalam program sukarela dan khidmat masyarakat mampu di jadikan agenda utama dalam memperkukuhkan budaya berbudi, bertoleransi dan penyayang untuk pembangunan modal insan sebagi gerakan strategik untuk mengangkat kecemerlangan kualiti hidup masyarakat.

RASIONAL

Apabila memperkatakan tentang fungsi dan peranan Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 terhadap masyarakat di negara kita mahupun dunia, maka ia menuntut kepada satu pendekatan yang lebih kreatif , inovatif dan holistik. Tanggungjawab Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 bukan setakat memastikan kelansungan dalam membina kecemerlangan bahkan juga hendaklah sentiasa meningkatkan tanggungjawab sosial yang mampu melahirkan komuniti yang mempunyai hati dan jiwa yang luhur membantu orang lain tanpa mengharapkan balasan.







DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 4 : KEBAJIKAN MAHASISWA : KRISIS GLOBAL KENAIKAN HARGA MINYAK & KENAIKAN HARGA MAKANAN MENYEBABKAN KOS SARA DIRI MAHASISWA MENINGKAT. TERDAPAT JUGA DI SESETENGAH IPTA YANG HARGA MAKANAN DI KAFETARIA KAMPUS LEBIH MAHAL JIKA DIBANDINGKAN DENGAN HARGA DI LUAR.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak kerajaan untuk mewujudkan ‘zon harga rendah’ dalam kawasan kampus di semua IPTA dan memantau harga makanan / barang di kampus.

FALSAFAH

Kenaikan harga minyak dan barang telah menyebabkan banyak vendor makanan dan barangan runcit dalam kampus menaikkan harga makanan tanpa kawalan. Memburukkan lagi keadaan apabila tiada garis panduan tentang harga makanan yang ditetapkan oleh kerajaan mahupun universiti dalam menangani isu ini.


RASIONAL

Kebanyakkan vendor di dalam kampus telah mengambil kesempatan ke atas kenaikan harga barang dan minyak untuk menaikkan harga makanan. Peluang ini telah diambil oleh vendor sebaik mungkin sehingga menyebabkan para pelajar terpaksa membayar harga makanan yang tinggi dengan kuantiti yang sama banyak dengan harga asal. Namun demikian, harga makanan pula tidak dinaikkan begitu tinggi di kafeteria luar kampus berbanding di dalam kampus.







DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 5 : AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT : AKSES DAN LIPUTAN TERHAD TERUTAMANYA DI KAMPUS YANG BERADA DI LUAR BANDAR. Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon kemudahan broadband secara percuma dengan kelajuan yang tinggi di semua IPTA. FALSAFAH Teknologi maklumat semakin penting terutama pada zaman dunia tanpa sempadan ini. Segala maklumat perlu dikuasai dihujung jari agar tidak ketinggalan dalam pelbagai aspek. Kemudahan teknologi perlu diterokai untuk mengakses maklumat terkini dan mengetahui perkembangan dunia luar tanpa sempadan. RASIONAL Kekurangan kemudahan internet telah menjadi penghalang kemaraan pelajar untuk mencapai dan menyumbang ke arah universiti bertaraf dunia. Cabaran ini perlu ditempuhi untuk memastikan hasrat kerajaan mencapai wawasan 2020 dan kemajuan dari segi teknologi.




DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


ISU 6 : SENSIVITI AGAMA : ISU ASKAR AS YANG MENGGUNAKAN AL-QURAN SEBAGAI SASARAN MENEMBAK. IA JUGA SATU PENCABULAN TERHADAP MARUAH DAN PENDIRIAN KITA SEBAGAI PEJUANG KEAMANAN DAN JUARA BAGI UMAT ISLAM SEDUNIA KESENGSARAAN YANG DIALAMI OLEH RAKYAT IRAQ. Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia ingin menyampaikan pendirian (surat) terhadap isu penghinaan terhadap Al-Quran kepada kedutaan AS di Malaysia. FALSAFAH

Agama Islam telah dijadikan mainan politik pemimpin barat. Akibat perasaan iri hati dengan komitmen umat islam terhadap ajaran Islam serta sikap prejudis golongan orientalis barat yang gagal berdepan secara ilmiah dalam mencari kebenaran, maka mereka telah bertindak mempersendakan agama islam seperti yang telah dilakukan oleh Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders melalui penerbitan filem Fitna.

RASIONAL

Memang sudah menjadi dasar golongan anti-Islam untuk terus berusaha dengan pelbagai cara melabelkan Islam sebagai agama keganasan. Dalam memperkatakan soal ini, peranan golongan orientalis cukup jelas. Berikutan itu, umat Islam perlu tegas. Suatu keputusan yang lebih rasional perlu dilakukan bukan sekadar untuk mengajar bahkan memberi kefahaman kepada setiap golongan anti-Islam.









DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



SYOR

Diharapkan agar kerajaan terutamanya pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dapat memberi maklum balas sebelum 1 Julai 2008 kepada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 kerana isu ini akan di bawa ke mesyuarat Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia untuk dibentangkan kepada seluruh pelajar IPTA. Keprihatinan dan kerjasama daripada kerajaan dalam menangani isu kebajikan pelajar kami dahului dengan ucapan terima kasih.

INILAH HAKIKATNYA SEBAGAI PEMIMPIN....

INILAH HAKIKATNYA SEBAGAI PEMIMPIN....

Cermin Diri Kita...


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.

3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepadakesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.

6. Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.

7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hakNYA pula.

10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.


WAKTU DUNIA