Monday, June 9, 2008

ISU TERKINI: KAD DISKAUN

Salam sejahtera buat teman seperjuangan semua....


Bagi kebajikan mahasiswa secara keseluruhannya di Malaysia ini, rentetan daripada kenaikan harga minyak dan makanan, pihak mahasiswa berharap agar Kad Diskaun yang pernah dibincangkan di dalam Mesyuarat Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan bersama Y.A.B Dato Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Malaysia yang mempengerusikan mesyuarat tersebut pada 29 Mei 2008 baru-baru ini dapat diimplementasikan secepat mungkin.


Di akhir mesyuarat tersebut, Y.A.B Timbalan Perdana Menteri meneliti dan menerima usul mahasiswa untuk membuat kad Diskaun yang memberi banyak kemudahan kepada seluruh pelajar atau mahasiswa di Malaysia(rujuk Berita Harian 30 Mei 2008, muka surat 2). Semalam Timbalan Menteri Pengajian Tinggi YB Datuk Idris Harun dalam kenyataan beliau di TV3 semalam(9 Jun 2008) ada menyebut sekali lagi tentang Kad Diskaun ini. Untuk Pengetahuan rakan-rakan mahasiswa Kertas Kerja Berkenaan dengan Kad Diskaun ini akan dihantar kepada Menteri yang berkenaan hujung minggu ini oleh Wakil Mahasiswa.

Diharapkan dengan Kad Diskaun ini, ia sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban pelajar, ini kerana dengan Kad Diskaun ini, pelajar boleh menggunakan dalam pelbagai fungsi terutamanya untuk membeli keperluan harian pelajar. Di sini kami pihak mahasiswa sangat-sangat berharap agar Kad Diskaun ini dapat juga diguna di stesen-stesen minyak bagi mahasiswa yang ingin mengisi minyak kenderaan masing-masing.

Akhir sekali, mahasiswa berharap agar segala keputusan berkenaan dengan isu AUKU dan riba PTPTN dapat diselesaikan secepat mungkin oleh pihak Kementerian Pengajian Tinggi.

10 comments:

Mohamad Hilman bin Nordin said...

Salam sejahtera.

Harap dapat berkongsi dengan mahasiswa seluruh negara Kertas Kerja yang akan dihantar akhir minggu ini. Mungkin boleh dibentangkan kepada mahasiswa melalui medium seperti blog rasmi ini.

Teruskan keikhlasan berjuang untuk mahasiswa!

sabrie said...

salam fandy,

saya harap pelajar dapat berikan sebarang idea tentang diskaun yang diperlukan. proposal akan dibincangkan dengan secepat mungkin untuk dibentangkan oleh menteri semasa mesyuarat jemaah menteri nanti.

Jika perlukan idea diskaun boleh lihat "discount models" dalam blog saya.

Diharapkan agar kebajikan mahasiswa terbela sentiasa. Dah nak pencen dah aku ni xlame lagi huhu

zainulfaqar said...

Assalamualaikum Sdr. Afandy.

Jika ada apa2 perkembangan tentang inisiatif Kad diskaun ini, sila maklumkan kpd saya. Akan saya war2kan berita ini dalam www.kampusnegara.net

Kedua, 13 Jun 2008 ini, akan GMMA akan menganjurkan suatu forum UUCA. Sdr. dan teman2 MPMUM yg lain datang ye, jika berkelapangan.

Info lanjut, sila klik http://zainulfaqar.files.wordpress.com/2008/06/uuca-forum1.jpg

Teruskan usaha anda. Semoga berjaya...

http://zainulfaqar.wordpress.com

Afandy Bin Sutrisno Tanjung said...

Salam sejahtera kepada semua....

trima kasih kepada semua sahabat di sini...

mohon jika terdapat sebarang idea atau pandangan untuk "kad Diskaun" ini dapat sekiranya sahabat semua memberi pandangan di email saya or di memberi komen di blog saya ini...

my email: afandy_002@yahoo.com

semoga niat baik sahabat semua mendapat keredhaan Allah..

insyaAllah....

ruzaimiramza said...

Salam afandy,

kita pernah jumpa di PWTC, duduk makan semeja.

ok perihal kad diskaun.

1. kad diskaun mestilah seragam
2. yang wajib/harus ada di kad
diskaun
a. Pengangkutan - Rapid KL, KTM,
Transnasional, MAS, AirAsia
b. Restoran - McD, KFC,
Starbucks, Coffe Bean
basically franchise
c. Hypermarket - Tesco,
Giant,Parkson,Metrojaya,Jusco
d. Petrol - Petronas (wajib),
Shell, BP
e. Gedung pakaian fesyen remaja
Zara, MNG, Adidas, Nike dll
f. Kedai alatulis/buku
Kinokuniya, dll
g. Pusat riadah, ilmu -
kompleks2 sukan,
futsal,boling,paintball dll
i. Kedai-kedai alat muzik, kedai
jual cd movie atau lagu2.

Panjang dah tu list ni, kan jadi buku diskaun pula.. bukan kad..

Cara nak mendapatkan diskaun adalah, secara rundingan dengan pemilik/tuan punya kedai bagi rebate sedikit pada cukai perniagaan sekiranya mereka melampirkan bersama resit pembelian menggunakan kad diskaun kepada kerajaan.

Yang mana kedai-kedai, syarikat yang mana kerajaan berkepentingan, wajibkan sahaja diskaun kepada student.

Polisi kad:

1. Pembaharuan setiap tahun
2. Harus disertakan dengan kad pelajar terkini
3. Semasa dibuat caj minimum pada kos buat kad sahaja.
4. Universiti keluarkan surat pengesahan pelajar adalah pelajar universiti masing-masing
5. Adakan laman web discount contoh www.diskaunmahasiswa.edu.my. untuk update outlet2 yang beri diskaun. Voucher online dan lain2 hal pelajar la.
6. Owh kalau buat benda ni under rakan muda, kerjasama KBS pun ok juga.
7. rujuk http://www.studentbeans.com/ untuk sistem diskaun student di UK. dan ISIC untuk diskaun seluruh dunia http://www.isiccard.com/
untuk sistem di ireland http://www.studenttravelcard.ie/

Afandy, tolong sampaikan ini kepada pihak bertanggungjawab. Salam daripada saya di Dublin buat mahasiswa dalam negara. Kami cuba sedaya upaya untuk menyumbang dan mengurangkan beban rakan-rakan di sana.

Kita jumpa nanti di Malaysia InsyaAllah.

Afandy Bin Sutrisno Tanjung said...

salam sahabat di Malasia dan terutamanya sahabat saya di Dublin..ruzaimi terima kasih atas input yang diberikan ia sangat bermakna..

semoga mahsiswa semua mendapat manfaat daripadanya...

insyaAllah..

Lau Chai Ming, Edmund said...

salam,

satu lagi yg perlu saya ingatkan...pastikan bahawa kad diskaun ini sah kepada pelajar dan mahasiswa sahaja supaya tiada penyelewengan...pastikan ada satu sistem di mana pelajar yang dah tamat pengajian tidak menggunakan kad diskaun sewenang-wenangnya kerana ini akan mengganggu ekonomi negara.

bagaimana dengan mahasiswa postgrad? adakah terlibat? selama ini kita abaikan pelajar postgrad tapi mereka juga dikira sbg mahasiswa juga.

saya juga nak tambah satu idea lagi ttg kad diskaun ini. mungkin boleh integrasikan 'cash card' dgn kad diskaun ini supaya pelajar dapat membeli barangan tanpa menggunakan wang..cthnya: mesin air, photostate dan etc. seperti yg diamalkan di spore.

harap perkara ini dapat dilaksanakan...jgn ibarat hangat-hangat tahi ayam. Gud luck.

Lau Chai Ming

Donovan Lee said...

Abang fandy!

Ada blog rupa-rupanya. Haha. Ni mesti lepas interview tentang blog hari tu kan? =D

Tapi bagus jugak sbb abg ikut perkembangan ni.

> Maklumat lebih mudah sampai kpd orang ramai..

> Bley jawab tuduhan2 tdk berasas..

Hrp blog abg dpt diupdate selalu. Sekian.

P/s: Bila nak masuk facebook pulak? ;>

zaid idrus said...

assalamulaikum.....semoga apa yang kita cdgkan kepada pihak kerajaan ini mendapat kejayaan....pasti ramai dikalangan mahasiswa kita yang bangga dengan perjuangan MPP ASPIRASI kali ini jika perkara ini dilaksanakan segera.....

Anonymous said...

Saiful hebat. GPA 1.9 pun layak wakil Malaysia. Lagi berani main batang Anwar Ibrahim. Hebat! Sungguh Hebat. Hidup Saiful! Mahasiswa Universiti Malaysia hebat!

LOKASI PENGUNJUNG

AKU BUKAN MUSUH HARTA

AKU BUKAN MUSUH HARTA
DARIPADA DR ASRI ZAINAL ABIDIN

SETUJUKAH ANDA UNTUK RESTORAN ATAU KAFE BERFRANCAIS DIWUJUDKAN DI DALAM UNIVERSTI? (jika boleh apa2 jawapan anda sila beri komen di blog ini.)

Rukun Negara yang ke-2 "Kesetiaan Kepada Raja dan Negara". Karpal Singh telah menghina Sultan? Bagaimana status Karpal Singh sebagai warganegara? Kewarganegaraan dilucutkan?

SETUJUKAH ANDA HARGA MINYAK DINAIKAN BUAT MASA INI?

PERINGATAN PENTING!

Salam kepada semua pembaca blog ini, saya memohon agar kita dapat menjaga keperibadian akhlak kita di dalam blog ini dengan tidak menggunakan perkataan yang kesat, perkataan yang berbaur fitnah dan perataan yang tidak sopan,

saya memohon agar kita semua dapat menjaga ketertiban kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Saya mengalu-alukan sebarang komen dan pendapat yang konstraktif(membina) daripada pihak pembaca semua.

Segala kerjasama daripada pihak pembaca dan pemberi komen saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.

WAKTU

Mahasiswa Tolak Parti Mahasiswa Negara

Loading...

MPPK 2008

Loading...

Bilangan Pengunjung sejak April 2008

INFO TERKINI

INFO TERKINI
Kita mahasiswa berharap agar pihak universiti seluruh Malaysia betul-betul memantau segala harga makanan di seluruh kafeteria universiti di Malaysia bagi menjamin tidak berlaku penindasan kepada golongan mahasiswa.

MPP MALAYSIA MENYERAHKAN RESOLUSI KEPADA TPM SEMASA MPPK 2008

MPP MALAYSIA MENYERAHKAN RESOLUSI KEPADA TPM SEMASA MPPK 2008
Enam resolusi tersebut telah menyentuh mengenai isu Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Nasional (PTPTN), Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU), kebajikan mahasiswa, pengaksesan teknologi maklumat, dan juga sentiviti agama.

MASALAH AIR UM

MASALAH AIR UM
ALHAMDULILLAH DAPAT PERHATIAN

JAWAPAN SYABAS ATAS ISU AIR UM

JAWAPAN SYABAS ATAS ISU AIR UM

MAHASISWA INGINKAN PEMBANGUNAN ILMU

MAHASISWA INGINKAN PEMBANGUNAN ILMU

INFORMASi

Aktiviti MPMUM sepanjang sesi 2006/07 dan 2007/08

(Exco siswi)
1. Bersama BPOP membentuk tribunal anti sexual harassment
2. Membantu pelajar dalam kes seksual harassment
3. Menyelaras Perkampungan Hadhari
4. Pengarah SHE workshop
5. Membawa masalah ke peringkat

Perpustakaan Pergigian:
a) Bilangan buku yang boleh dipinjam ditambah dariapada asalnya 1 buah
Buku ditambah menjadi 2, dan tempoh pinjam maksimum dipanjangkan.
b) Perkhidmatan fotostat percuma di perpustakaan untuk tujuan ilmiah
c) Bilangan buku baru ditambah, buku-buku akan diperoleh sekurang-kurangnya 2 buah untuk mengurangkan kekurangan buku untuk dipinjam
d) Pelajar dibenarkan untuk ‘browse’ didalam kawasan buku teras akademik
e) Buku-buku perpustakaan yang hilang akan diganti

Kemudahan Am Pelajar serta Pesakit:
f) Bilangan ‘water cooler’ ditambah daripada 2 kepada 6
g) Kemudahan menggunakkan telefon fakulti untuk menelefon kepada telefon bimbit untuk tujuan memanggil pesakit
h) Tempat menunggu sekarang dilengkapi dengan penghawa dingin
i) Sistem audio di makmal untuk keselesaan pelajar mendengar lagu sambil membuat kerja

Penjadualan waktu:
a) Permohonan untuk memadatkan peperiksaan 2.1 agar para pelajar
dapat balik kampung untuk meraikan Tahun Baru Cina

Asia Pacific Dental Student Association (APDSA):
j) Hak penganjuran Kongress APDSA 2009 yang bajetnya bernilai hampir sejuta Ringgit berjaya dirangkul oleh UM. APDSA ini dianggotai oleh pelajar-pelajar pergigian rantau Asia Pasifik, diantaranya adalah Jepun, Korea, Taiwan dan lain-lain. Yakni nama UM akan tersohor di persada antarabangsa.

1. Membantu pelajar mendapat bantuan kewangan untuk menjalani pembedahan kaki
2. Bersama penyelaras untuk membuka kursus-kursus semester khas supaya pelajar-pelajar Ekologi dan Biodiversiti tahun akhir mampu menamatkan pengajian
3. Memohon kepada NC untuk pembukaan waktu perpustakaan utama dilanjutkan kepada 24 jam (sedang dilaksanakan dalam UMISISWEB)
4. Penaik tarafan kemudahan pelajar istimewa terutamanya bilik Seri Jati
5. Membantu menyelesaikan masalah kes khas PTPTN

Kejayaan secara keseluruhan

-Forum Intelek Mahasiswa
-Program Maulidur Rasul
-Memperjuangkan tiket kapal terbang MAS mempunyai harga pelajar
-Memperjuangkan kebajikan pelajar OKU di seluruh IPTA
-Isu bas dalam peringkat terakhir perbincangan
-Pembinaan gazebo berbumbung
-Membantu mangsa banjir di Johor
-Membantu pelajar-pelajar antarabangsa menyesuaikan diri di negara kita
-Membantu pelajar-pelajar anak yatim mendapatkan bantuan kewangan dari tabung kebajikan MPMUM
-Membantu pelajar-pelajar yang kehilangan motor dan kenderaan dengan memberi bantuan kewangan MPMUM
-Kutipan derma untuk pelajar-pelajar mangsa kebakaran, bencana alam dan juga kemalangan
-Berjaya mengesan pergerakan agen penipuan rumah dan juga penipuan wang.
-Membantu pelajar menyelesaikan masalah urusan projek di peringkat HEP dan juga peringkat KPT
-Menyelaras dan menganjurkan FESKUM
______________________________________________
ASPIRASI MAHASISWA 2007/08 TELAH BERJAYA MENYELESAIKAN ISU-ISU DI BAWAH :

-ISU AIR – TELAH DIBINCANGKAN DIPERINGKAT KEMENTERIAN (KPTM). SYABAS TELAH MEMBEKALKAN TANGKI UNTUK PLAN JANGKA PENDEK KE SEMUA LOKASI KOLEJ BERMASALAH.
-WIRELESS – SATU SISTEM WIRELESS (DARIPADA USA) TELAH DIKAJI UNTUK DIGUNAKAN OLEH UM HASIL PERBINCANGAN DAN GESAAN MPMUM KEPADA NC.
-KESELAMATAN – BANYAK KES KECURIAN MOTOR DAN KEMALANGAN TELAH DISELESAIKAN OLEH MPMUM.
-FASILITI – HASIL PERBINCANGAN DENGAN JPPHB UM, -SATU STADIUM AKAN DIBINA DAN SIAP PADA HUJUNG 2009.
-SMART CARD – ATAS GESAAN MPMUM, PTM AKAN MEMPERKENALKAN SISTEM SMART CARD DI UM.
-OKU – ISU INI TELAH DIBINCANGKAN DI PERINGKAT PARLIMEN DAN UM MENDAPAT PERUNTUKAN RM760 JUTA BAGI KEMUDAHAN OKU DI UM.
-LAIN-LAIN – PEMUSATAN FASILITI KE KPS SEPERTI KLINIK KESIHATAN DLL.
ASPIRASI MAHASISWA UM

“UM IS ONE”MPMUM SESI 2007/2008

Ketika mengendalikan Forum Intelek Mahasiswa di Dewan Semarak Akedemik Pengajian Melayu sesi 07/08

Ketika mengendalikan Forum Intelek Mahasiswa di Dewan Semarak Akedemik Pengajian Melayu sesi 07/08
Dalam forum ini mahasiswa ditekankan agar memahami konsep menuntut di gedung ilmu, sentiasa berfikiran terbuka, dan menjadi agen perubahan yang lebih baik kepada masyarakat. Antara tokoh yang dijemput ialah Pak Ungku(Mantan Naib Canselor UM), Pofesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim (Pensyarah di Jabatan Sejarah UM), dan Tuan Hj Husyim Salleh (Pakar Motivasi dan Bekas Pensyarah UM)

KITA MESTI JADI BANGSA YANG DIRUJUK

Saya masih teringat kepada Forum Intelek yang di anjurkan oleh Exco Akedemik dan Kerjaya Majlis Perwakilan Mahasiswa UM sesi 2007/08. Dalam forum ini mahasiswa ditekankan agar memahami konsep menuntut di gedung ilmu, sentiasa berfikiran terbuka, dan menjadi agen perubahan yang lebih baik kepada masyarakat. Antara tokoh yang dijemput ialah Pak Ungku(Mantan Naib Canselor UM), Pofesor Emeritus Dr Khoo Kay Kim (Pensyarah di Jabatan Sejarah UM), dan Tuan Hj Husyim Salleh (Pakar Motivasi dan Bekas Pensyarah UM). Jika kita meneliti sejarah, sejarah ibarat “mahaguru” yang paling bermakna dan berkesan sebagai menjadi cermin untuk kita mengenal, mengukur, memahami, menyedari, mengetahui, mencorak, dan mengambil sebagai iktibar, bukan sahaja pada diri bahkan pada kelompok masyarakat dan juga negara. Sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa dalam meniti arus dunia yang sentiasa bergerak pantas yang sering kita sebut dengan perkataan “globalisasi”.


Menyentuh perkara ini, benarlah apa yang pernah diucapkan oleh bapa sejarah dunia, Herodotus dengan kata-kata keramatnya, iaitu "phanta rei khei uden menei", yang membawa maksud “dunia ini sentiasa mengalir” (dunia sentiasa berubah). Dapat kita fahami di sini ialah satu keadaan yang mana jarak pada suatu ketika dahulu jauh, kini menjadi dekat, masa yang terlalu lama atau panjang ketika hendak ke sesuatu destinasi, kini menjadi singkat dengan adanya kenderaan moden dan canggih seperti pesawat, dan macam-macam lagi perubahan yang sedang dialami oleh dunia hari ini.


Dahulu, mengikut teori Darwin yang terkenal dengan teori evolusinya, iaitu siapa yang kuat, dialah yang menjadi pemenangnya, tapi kini banyak teori yang menjadi pencetus kepada perubahan arus dunia, antaranya teori Edward De Bono. Teori menjadi tempat dalam menentukan corak arus globalisasi. Teorinya yang berteraskan pemikiran lateral (Lateral Thinking)iaitu, yang bertunjangkan pemikiran yang kreatif dan kritis menyumbang kearah kemajuan dalam sesebuah ketamadunan masyarakat. Saya menyentuh isu ini kerana di mana kesedaran kita sebagai warganegara Malaysia yang mendakwa sebagai rakyat kepada negara ini? Tetapi membuat acuh tak acuh tentang isu-isu semasa yang melibatkan negara kita dengan negara lain, yang mana isu-isu tersebut memberi impak yang besar kepada negara. Contohnya, isu batu putih yang melibatkan negara Singapura dengan negara Malaysia. Walaupun isu ini sudah lama diperdebatkan, berapa ramai diantara kita mahasiswa yang mengetahui perkara ini? Bagi mereka yang mengambil tahu perkara ini, sudah tentu akan menyedari bahawa isu ini berkaitan dengan maruah dan jati diri sesebuah negara.


Sepatutnya dengan informasi seperti ini sepatutnya akan memberikan satu suntikan kesedaran kepada kita bahawa kita akan dipijak dan diinjak oleh negara lain jika kita masih lalai dan berada di takuk yang lama. Jika kita masih lagi menjadi bangsa yang tidak menjadikan ilmu sebagai teras utama, kita akan mengalami satu zaman yang boleh saya katakan sebagai satu zaman gelap yang mana mungkin lebih teruk daripada zaman gelap yang berlaku di Eropah.


Jika di Eropah, zaman gelapnya hampir 1000 tahun berdasarkan penyelewengan yang dibuat oleh gereja, yang mana golongan gereja menyekat perubahan yang dibawa oleh golongan cendikiawan pada masa itu untuk membangunkan negara, yang mana kebanyakan mereka dibunuh, tetapi zaman gelap yang saya maksudkan di sini ialah masyarakat kita akan menjadi satu bangsa yang hanya mengikut rentak negara yang kuat semata-mata, bak kata orang ”kalau suruh lompat, dia lompat, suruh diam, dia diam dan suruh mati, dia bunuh diri.” inilah bangsa yang mindanya kelas keempat, bahkan mungking lebih teruk lagi!

Bangsa seperti inilah yang kita tidak mahu berlaku pada masa akan datang, yang mana jati diri, dan semangat untuk membela agama, bangsa dan negara luntur dalam diri warganegara Malaysia. Terpanggil saya untuk menyatakan semua ini adalah kerana sedih melihat masyarakat pada hari ini yang tidak peka dengan isu-isu semasa yang boleh menggugat jati diri bangsa Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Tidakkah kita sedar apa yang akan terjadi pada negara yang kita akui sebagai negara yang kita sayangi ini jika negara kita menjadi porak-peranda disebabkan timbulnya konflik antara kita dengan dunia luar disebabkan kelemahan kita sendiri?


Kita seharusnya bersyukur dengan apa yang kita peroleh sekarang ini dengan terus berusaha tanpa jemu dan alpa dengan kemewahan yang ada pada negara kita. Sebagai mahasiswa, kita kena menyedari bahawa kita mesti mencapai sebuah negara yang maju agar jati diri setiap warganegara Malaysia terus terpelihara dan dihormati oleh semua negara di seluruh dunia. Maksud saya maju dan bagus dalam akhlak dan pembangunan kebendaan iaitu duniawi dan ukhrawi. Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapi WAWASAN 2020 di mana tinggal 12 tahun saja dari sekarang yang mana wawasan ini merupakan satu agenda kita untuk menjadi sebuah bangsa yang maju dan berjaya setanding dengan negara barat dan Eropah? Adakah kita rela pada tanggal 31 Disember 2019, di mana Perdana Menteri Malaysia pada ketika itu mengumumkan bahawa kita telah gagal menjadi sebuah negara maju yang kita inginkan menjelang 1 Januari 2020?


Apakah perasaan kita semua pada ketika itu? Adakah pada ketika itu kita mahu saling salah-menyalahkan, tuduh-menuduh antara kita atas kesalahan kita sendiri kerana gagal mencapai misi wawasan kita?


Sedarlah wahai semua mahasiswa! Jarak masa untuk menuju wawasan 2020 yang kita tunggu-tunggu ialah tinggal 12 tahun sahaja lagi, 12 tahun sahaja lagi. Banyak perkara yang perlu kita lakukan untuk menjadikan wawasan itu menjadi satu realiti. Apa yang penting sekarang ini ialah kita mesti menjadi bangsa kita sebagai suatu bangsa Malaysia yang dikenali, suatu bangsa Malaysia yang dikagumi, dan suatu bangsa Malaysia yang dihormati oleh seluruh dunia.


Tidak lain, tak bukan ialah kita mesti menjadi suatu ”bangsa yang dirujuk" atau atau refered sosiety”. Apabila kita menjadi bangsa yang dirujuk, kita akan menjadi satu bangsa yang dipandang mulia dan dihormati. Misalnya, lihat sahaja Tamadun Islam yang Menguasai dunia hampir 700 tahun sudah memadai untuk kita sedari betapa pentingnya untuk menjadi negara bangsa yang dirujuk. Tamadun-tamadun dunia yang lain pun mengiktirafnya.

Pada ketika mana tamadun Islam pernah menjadi peneraju kepada halatuju dunia, tamadun ini menjadi tumpuan dalam segala aspek kehidupan. Katakan kepada saya bidang apakah yang tidak mereka ketahui? semuanya mereka tahu! Masyarakat yang hidup dalam tamadun ini bukan sahaja menghafaz Al-Quran dan hadith, bahkan mereka turut menguasai pelbagai ilmu pengetahuan yang mana hasil ilmuan mereka diguanapakai lebih ratusan tahun lamanya. Bidang-bidang ilmuan ini termasuklah bidang perubatan, ekonomi, kimia, biologi, fizik, astronomi, matematik, dan berbagai-bagai lagi yang tidak dapat saya nyatakan di sini kerana terlalu banyak.

Antara tokoh ilmuan yang terkenal ialah Al-Khawarizmi. Nama penuhnya ialah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi dan dikenali sebagai bapa algebra. Beliau pakar dalam bidang matematik dan astronomi. Antara buku-buku terkenal hasil tulisan beliau ialah Hisab Al-Jabr wal Mugabalah (Buku Pengiraan, Perbaikan dan Pengurangan) dan Algebra. Pada kurun ke-12, Gerard of Cremona dan Roberts of Chester telah menterjemahkan buku algebra Al-Khawarizmi ke dalam bahasa Latin. Terjemahan ini digunakan di seluruh dunia sehinggalah kurun ke-16.

Selain itu, Al-Battani atau Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan Abu Abdullah adalah bapa trigonometri dan dilahirkan di Battan, Damsyik. Beliau putera Arab dan juga pemerintah Syria. Al-Battani diiktiraf sebagai ahli astronomi dan matematik Islam yang tersohor. Beliau berjaya meletakkan trigonometri pada tahap yang tinggi dan merupakan orang pertama yang menghasilkan jadual cotangents. Dalam bidang perubatan pula, siapa yang tidak mengenali Ibnu Sina atau Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina atau dikenali sebagai Avicenna di dunia barat, yang mana merupakan salah seorang pakar sains Iran yang hidup antara tahun 981 - 1037. Walaupun Ibnu Sina menguasai pelbagai ilmu pengetahuan termasuk falsafah tetapi beliau lebih menonjol dalam bidang perubatan sama ada sebagai seorang doktor ataupun mahaguru ilmu tersebut.


Ibnu Sina mula menjadi terkenal selepas berjaya menyembuhkan penyakit Putera Nub Ibn Nas al-Samani yang gagal diubati oleh doktor yang lain. Kehebatan dan kepakaran dalam bidang perubatan tiada tolok bandingnya sehingga beliau diberikan gelaran al-Syeikh al-Rais (Mahaguru Pertama).

Bagi bidang kimia pula Jabir Ibn Haiyan atau nama penuhnya Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi atau dikenali sebagai Geber di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Islam. Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi. Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia. Beliau merupakan anak kepada penjual ubat. Sumbangan terbesar beliau adalah beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang kimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi. Makmalnya menjadi terkenal selama beberapa abad tetapi kemasyhurannya diabadikan pada 100 buah buku ilmiah dan 22 daripadanya berkaitan dengan kimia dan alkimia.


Beliau juga telah menemukan mineral dan asid lain yang disediakan bagi alembicnya yang pertama. Alembic merupakan salah satu ciptaannya yang teragung yang menjadikan proses penyulingan lebih mudah serta bersistematik. Sumbangan beliau yang lain ialah seperti pengkristalan penyulingan, pengoksidaan serta pelbagai teknik lain dalam bidang kimia.


Masyarakat seperti inilah yang kita inginkan untuk mewarnai negara kita, agar negara kita dapat menjadi sebuah negara yang menjadi tumpuan atau kiblat kepada negara-negara yang lain. Siapa yang sepatutnya menjadi pencetus kepada semua ini? Adakah kita ingin mengharapkan ada orang dari negara lain yang menjadi penggerak kepada usaha ini?


Juteru, saya menyeru kepada semua mahasiswa, agar kita semua bekerjasama dan berganding bahu bagi merialisasikan agenda untuk memartabatkan negara yang kita sayangi ini, dan seterusnya membawa bangsa dan maruah negara ini agar suatu hari nanti kita mampu menjadi sebuah negara yang dirujuk oleh semua bangsa di dunia ini. Demi perjuangan kita yang masih belum selesai, marilah kita sama-sama berusaha tanpa jemu dan tidak lupa juga untuk berdoa kepada Tuhan yang Maha Kuasa agar cita-cita dan apa yang kita inginkan akan tercapai. Insaya-Allah.

ISI KANDUNGAN RESOLUSI MPPK 2008 KEPADA TPM


DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



Muka Surat
Maklumat Penting 1

Penyerahan Dokumen dan YDP-YDP MPP Malaysia 2

Latar Belakang 7

Isu dan Resolusi 8

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL
(PTPTN)

a) MAKLUMAT TIDAK JELAS MENGENAI ISU RIBA SAMADA 3%
KADAR FAEDAH YANG TELAH YANG DIKENAKAN KEPADA
PELAJAR, RIBA ATAU TIDAK DARI PRESPEKTIF ISLAM.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar
pihak Kementerian Pengajian Tinggi menjelaskan perkara ini dan
menggunakan kaedah yang diterima dari segi hukum syarak
berserta laporan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan (Penasihat agama)
kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008. Kami juga
memohon agar pihak PTPTN menggunakan kaedah
Perbankan Islam dalam formula pembayaran pinjaman.

b) KADAR PINJAMAN PTPTN TIDAK SELARI DENGAN KENAIKAN
HARGA BARANG 9

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi dapat menetapkan
polisi yuran pengajian percuma kerana jumlah pinjaman RM3500
bagi setiap semester adalah tidak mencukupi dengan
kenaikan harga barang.

C) MAHASISWA DI SABAH DAN SARAWAK MENGALAMI
KESUKARAN UNTUK MENGURUS MASALAH PTPTN. 10
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
untuk mewujudkan wakil PTPTN yang sah dan boleh menyelesaikan
masalah berkaitan PTPTN tanpa mahasiswa terpaksa merujuk kepada
pejabat induk PTPTN di Semenanjung Malaysia.

ISU 2 : SEKSYEN 15(A), 15(B), 15(C), 15(D), 16B(1), 16B(2),
16B(3), 16C DAN 51(1) AUKU 1971 11

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak
Kementerian Pengajian Tinggi mengadakan kajian ilmiah
bersama wakil daripada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia tentang
semula seksyen di atas dan impak AUKU 1971 terhadap potensi
mahasiswa dalam jangka masa panjang dalam pembinaan modal
insan negara. Kami juga memohon agar hasil laporan kajian
ini dapat dibentangkan kepada YDP-YDP MPP Malaysia
sebelum 1hb Julai 2008.

ISU 3 : GERAKAN MAHASISWA MEMBANTU MANGSA GEMPA
BUMI SICHUAN, CHINA & TAUFAN NARGIS, MYANMAR 12

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 telah
mengambil inisiatif untuk mengadakan kutipan derma besar-besaran
secara serentak selama seminggu diseluruh IPTA se-Malaysia
semasa minggu orientasi kemasukan pelajar baharu sesi 2008/2009.
Dana ini akan disalurkan kepada pihak bertanggungjawab
pada 13hb Julai 2008.

ISU 4 : KEBAJIKAN MAHASISWA : KRISIS GLOBAL KENAIKAN
HARGA MINYAK & KENAIKAN HARGA MAKANAN MENYEBABKAN
KOS SARA DIRI MAHASISWA MENINGKAT. TERDAPAT JUGA DI SESETENGAH IPTA YANG HARGA MAKANAN DI KAFETARIA
KAMPUS LEBIH MAHAL JIKA DIBANDINGKAN DENGAN HARGA
DI LUAR. 13

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon
pihak kerajaan untuk mewujudkan ‘zon harga rendah’ dalam kawasan
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


kampus di semua IPTA dan memantau harga makanan/barang di kampus.

ISU 5 : AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT : AKSES DAN LIPUTAN
TERHAD TERUTAMANYA DI KAMPUS YANG BERADA DI LUAR
BANDAR. 14

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar Pelajar yang Tinggal di luar kampus dapat diberikan perkhidmatan broadband
dengan harga yang berpatutan.
ISU 6 : SENSIVITI AGAMA : ISU ASKAR AS YANG MENGGUNAKAN AL-QURAN SEBAGAI SASARAN MENEMBAK. IA JUGA SATU PENCABULAN TERHADAP MARUAH DAN PENDIRIAN KITA SEBAGAI PEJUANG KEAMANAN DAN JUARA BAGI UMAT ISLAM SEDUNIA KESENGSARAAN YANG DIALAMI OLEH RAKYAT IRAQ. 15 Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia ingin menyampaikan pendirian terhadap isu penghinaan terhadap Al-Quran kepada kedutaan AS diMalaysia.

Syor 16













DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


LATAR BELAKANG

Mesyuarat YDP-YDP MPP Malaysia sesi 2007/2008 terdiri daripada semua YDP di universiti awam dan swasta di negara ini. Perlantikan YDP ini dijalankan melalui sistem pilihan raya kampus. YDP telah dilantik atas dasar kepercayaan Pihak Universiti untuk menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberikan oleh Universiti yang termaktub dalam AUKU 1971 perkara 52 (10) tujuan dan fungsi Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) seluruh Malaysia seperti berikut :

(10)(a) Untuk memupuk semangat hidup sebagai suatu persatuan di kalangan pelajar-pelajar universiti.
(10)(b) Tertakluk kepada arahan Naib Canselor, untuk merancang dan menyelia kemudahan-kemudahan kebajikan pelajar di Universiti termasuk kemudahan-kemudahan rekreasi, aktiviti-aktiviti kerohanian dan keagamaan, dan bekalan makanan dan minuman;
(10)(c) Untuk membuat representasi kepada Naib Canselor tentang segala perkara berhubungan atau berkenaan dengan keadaan tempat tinggal dan kehidupan pelajar-pelajar Universiti;
(10)(d) Untuk diwakili dalam mana-mana badan yang boleh, mengikut kaedah-kaedah yang dibuat oleh Lembaga bagi maksud itu, dilantik untuk menjalankan aktiviti-aktiviti kebajikan pelajar universiti; dan
(10)(e) untuk menjalankan apa-apa aktiviti lain yang ditentukan oleh Lembaga dari semasa ke semasa.

Selain itu, MPP yang di wakili oleh YDP untuk membuat representasi dan juga merupakan penyalur maklumat atau informasi kepada Kementerian Pengajian Tinggi yang berkaitan dengan permasalahan pelajar atau kebajikan pelajar disamping membantu Kementerian Pengajian Tinggi melaksanankan polisi-polisi tertentu yang berkaitan dengan pelajar.

YDP-YDP MPP Malaysia sesi 2007/2008 juga yakin dan percaya pihak kerajaan terutama Kementerian Pengajian Tinggi memandang serius segala isu yang dibawa oleh Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 demi meningkatkan kebajikan dan kualiti pembelajaran di Universiti untuk menghasilkan mahasiswa yang berfikiran kelas pertama.

DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

a) MAKLUMAT TIDAK JELAS MENGENAI ISU RIBA SAMADA 3% KADAR FAEDAH YANG TELAH YANG DIKENAKAN KEPADA PELAJAR, RIBA ATAU TIDAK DARI PRESPEKTIF ISLAM.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi menjelaskan perkara ini dan menggunakan kaedah yang diterima dari segi hukum syarak berserta laporan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan (Penasihat agama) kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008. Kami juga memohon agar pihak PTPTN menggunakan kaedah Perbankan Islam dalam formula pembayaran pinjaman.

FALSAFAH

Mesyuarat YDP-YDP Malaysia sesi 2007/2008 mewakili seluruh pelajar Institusi pengajian tinggi awam mahupun swasta mengucapkan terima kasih kepada PTPTN kerana telah menjadi badan yang membantu pelajar di Malaysia untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi dengan pinjaman yang telah diberikan.

Walaubagaimanapun, Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia merasakan PTPTN telah menetapkan kadar faedah yang tinggi iaitu 3 % yang sewajarnya difikirkan semula kerana ia telah menimbulkan isu yang lain.


RASIONAL

Kadar faedah yang agak tinggi yang telah ditetapkan oleh PTPTN menjadi persoalan dan pertanyaan adakah kadar faedah tersebut tergolong dalam riba atau tidak. Hal ini menjadi persoalan kerana jumlah tersebut terlalu tinggi untuk pelajar membayar balik.




DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA

ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

b) KADAR PINJAMAN PTPTN TIDAK SELARI DENGAN KENAIKAN HARGA BARANG

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon agar pihak Kementerian Pengajian Tinggi dapat menetapkan polisi yuran pengajian percuma kerana jumlah pinjaman RM3500 bagi setiap semester adalah tidak mencukupi dengan kenaikan harga barang.

FALSAFAH

Kenaikan harga barang umum, secara tidak lansung telah menyebabkan pelajar turut menerima impaks di atas kenaikan tersebut. Taraf hidup yang semakin tinggi dan tidak diseimbangkan dengan jumlah pinjaman daripada PTPTN telah membebankan pelajar dari segi kewangan terutama pelajar yang belajar di kawasan bandar utama.

RASIONAL

Jumlah pinjaman yang tidak berubah dengan harga barang dan minyak yang naik sejak kebelakangan ini menyebabkan pelajar mengalami masalah kewangan. Pinjaman PTPTN hendaklah diselaraskan dengan kenaikan harga barang pada masa kini.












DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 1 : PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL (PTPTN)

C) MAHASISWA DI SABAH DAN SARAWAK MENGALAMI KESUKARAN UNTUK MENGURUS MASALAH PTPTN.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon untuk mewujudkan wakil PTPTN yang sah dan boleh menyelesaikan masalah berkaitan PTPTN tanpa mahasiswa terpaksa merujuk kepada pejabat induk PTPTN di Semenanjung Malaysia.

FALSAFAH

Pusat PTPTN yang hanya terletak di semenanjung Malaysia telah menyukarkan interaksi dan pengurusan yang berkaitan dengan PTPTN terutama untuk negeri Sabah dan Sarawak. Hal ini telah menjadi masalah kepada pelajar kerana terpaksa menunggu proses pengurusan kelulusan pinjaman yang lama disamping kekurangan maklumat atau tenaga yang mahir mengenai PTPTN untuk membantu masalah pelajar yang berkaitan.

RASIONAL

PTPTN yang hanya berpusatkan di Semenanjung Malaysia dan tidak mempunyai cawangan di Sabah dan Sarawak telah menyebabkan pelajar Sabah dan Sarawak mengalami masalah pengurusan untuk urusan pinjaman. Hal ini telah melambatkan proses pinjaman dan pendaftaran pelajar.










DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 2 : SEKSYEN 15(A), 15(B), 15(C), 15(D), 16B(1), 16B(2), 16B(3), 16C
DAN 51(1) AKTA UNIVERSITI DAN KOLEJ UNIVERSITI 1971

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak Kementerian Pengajian Tinggi mengadakan kajian ilmiah bersama wakil daripada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia tentang semula seksyen di atas dan impak AUKU 1971 terhadap potensi mahasiswa dalam jangka masa panjang dalam pembinaan modal insan negara. Kami juga memohon agar hasil laporan kajian ini dapat dibentangkan kepada YDP-YDP MPP Malaysia sebelum 1hb Julai 2008.

FALSAFAH

AUKU hanya perlu disemak semula dan diberi nafas baru dari segi, isi kandungan, falsafah, dan realiti kewujudannya agar ia lebih relevan, segar dan bersifat global memandangkan visi Kementerian Pengajian Tinggi untuk melonjakkan istitusi pengajian tinggi bertaraf dunia.

RASIONAL

Mengimbas pelaksanaan AUKU sejak 37 tahun lalu, AUKU mempunyai banyak kekangan dan halangan disamping sekatan yang ada dalam AUKU yang hanya releven pada zaman 80-an dan 90-an dan perlu dipinda untuk menambahbaik kerana kepesatan dunia teknologi tanpa sempadan kini memaksa untuk bersaing di gelanggang sendiri. Kekangan dan halangan ini telah membantutkan pembentukan modal insan.

Melihat segala bentuk kekangan, halangan dan sekatan yang ada di dalam AUKU, menjadikan ia semakin ketinggalan zaman ketika mahasiswa hari ini sudah jauh ke hadapan dengan kecanggihan, fleksibel dan perubahan yang begitu cepat terhadap teknologi pendidikan.

Oleh yang demikian, beberapa seksyen perlu di perhalusi agar ia seiring dengan peredaran masa.
DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIASESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 3 : GERAKAN MAHASISWA MEMBANTU MANGSA GEMPA BUMI SICHUAN, CHINA & TAUFAN NARGIS, MYANMAR

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 telah mengambil inisiatif untuk mengadakan kutipan derma besar-besaran secara serentak selama seminggu diseluruh IPTA se-Malaysia semasa minggu orientasi kemasukan pelajar baharu sesi 2008/2009. Dana ini akan disalurkan kepada pihak bertanggungjawab pada 13hb Julai 2008.

FALSAFAH

Dalam perspektif pemerkasaan modal insan melalui aktiviti sosial seperti penyertaan Universiti dalam program sukarela dan khidmat masyarakat mampu di jadikan agenda utama dalam memperkukuhkan budaya berbudi, bertoleransi dan penyayang untuk pembangunan modal insan sebagi gerakan strategik untuk mengangkat kecemerlangan kualiti hidup masyarakat.

RASIONAL

Apabila memperkatakan tentang fungsi dan peranan Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 terhadap masyarakat di negara kita mahupun dunia, maka ia menuntut kepada satu pendekatan yang lebih kreatif , inovatif dan holistik. Tanggungjawab Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 bukan setakat memastikan kelansungan dalam membina kecemerlangan bahkan juga hendaklah sentiasa meningkatkan tanggungjawab sosial yang mampu melahirkan komuniti yang mempunyai hati dan jiwa yang luhur membantu orang lain tanpa mengharapkan balasan.







DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 4 : KEBAJIKAN MAHASISWA : KRISIS GLOBAL KENAIKAN HARGA MINYAK & KENAIKAN HARGA MAKANAN MENYEBABKAN KOS SARA DIRI MAHASISWA MENINGKAT. TERDAPAT JUGA DI SESETENGAH IPTA YANG HARGA MAKANAN DI KAFETARIA KAMPUS LEBIH MAHAL JIKA DIBANDINGKAN DENGAN HARGA DI LUAR.

Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon pihak kerajaan untuk mewujudkan ‘zon harga rendah’ dalam kawasan kampus di semua IPTA dan memantau harga makanan / barang di kampus.

FALSAFAH

Kenaikan harga minyak dan barang telah menyebabkan banyak vendor makanan dan barangan runcit dalam kampus menaikkan harga makanan tanpa kawalan. Memburukkan lagi keadaan apabila tiada garis panduan tentang harga makanan yang ditetapkan oleh kerajaan mahupun universiti dalam menangani isu ini.


RASIONAL

Kebanyakkan vendor di dalam kampus telah mengambil kesempatan ke atas kenaikan harga barang dan minyak untuk menaikkan harga makanan. Peluang ini telah diambil oleh vendor sebaik mungkin sehingga menyebabkan para pelajar terpaksa membayar harga makanan yang tinggi dengan kuantiti yang sama banyak dengan harga asal. Namun demikian, harga makanan pula tidak dinaikkan begitu tinggi di kafeteria luar kampus berbanding di dalam kampus.







DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



ISU 5 : AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT : AKSES DAN LIPUTAN TERHAD TERUTAMANYA DI KAMPUS YANG BERADA DI LUAR BANDAR. Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 memohon kemudahan broadband secara percuma dengan kelajuan yang tinggi di semua IPTA. FALSAFAH Teknologi maklumat semakin penting terutama pada zaman dunia tanpa sempadan ini. Segala maklumat perlu dikuasai dihujung jari agar tidak ketinggalan dalam pelbagai aspek. Kemudahan teknologi perlu diterokai untuk mengakses maklumat terkini dan mengetahui perkembangan dunia luar tanpa sempadan. RASIONAL Kekurangan kemudahan internet telah menjadi penghalang kemaraan pelajar untuk mencapai dan menyumbang ke arah universiti bertaraf dunia. Cabaran ini perlu ditempuhi untuk memastikan hasrat kerajaan mencapai wawasan 2020 dan kemajuan dari segi teknologi.




DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA


ISU 6 : SENSIVITI AGAMA : ISU ASKAR AS YANG MENGGUNAKAN AL-QURAN SEBAGAI SASARAN MENEMBAK. IA JUGA SATU PENCABULAN TERHADAP MARUAH DAN PENDIRIAN KITA SEBAGAI PEJUANG KEAMANAN DAN JUARA BAGI UMAT ISLAM SEDUNIA KESENGSARAAN YANG DIALAMI OLEH RAKYAT IRAQ. Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia ingin menyampaikan pendirian (surat) terhadap isu penghinaan terhadap Al-Quran kepada kedutaan AS di Malaysia. FALSAFAH

Agama Islam telah dijadikan mainan politik pemimpin barat. Akibat perasaan iri hati dengan komitmen umat islam terhadap ajaran Islam serta sikap prejudis golongan orientalis barat yang gagal berdepan secara ilmiah dalam mencari kebenaran, maka mereka telah bertindak mempersendakan agama islam seperti yang telah dilakukan oleh Ahli Parlimen Belanda, Geert Wilders melalui penerbitan filem Fitna.

RASIONAL

Memang sudah menjadi dasar golongan anti-Islam untuk terus berusaha dengan pelbagai cara melabelkan Islam sebagai agama keganasan. Dalam memperkatakan soal ini, peranan golongan orientalis cukup jelas. Berikutan itu, umat Islam perlu tegas. Suatu keputusan yang lebih rasional perlu dilakukan bukan sekadar untuk mengajar bahkan memberi kefahaman kepada setiap golongan anti-Islam.









DOKUMEN ENAM RESOLUSI MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA SESI 2007/2008 INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AWAM MALAYSIA TERHADAP ISU PERBADANAN TABUNG PENGAJIAN TINGGI NASIONAL, AKTA UNIVERSITI & KOLEJ UNIVERSITI 1971, KEBAJIKAN MAHASISWA, AKSES TEKNOLOGI MAKLUMAT, DAN SENSIVITI AGAMA. MELALUI PERSIDANGAN MESYUARAT YDP-YDP MPP MALAYSIA SESI 2007/2008
PADA 20-21 MEI 2008 DI UNIVERSITI MALAYA



SYOR

Diharapkan agar kerajaan terutamanya pihak Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia dapat memberi maklum balas sebelum 1 Julai 2008 kepada Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2007/2008 kerana isu ini akan di bawa ke mesyuarat Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia untuk dibentangkan kepada seluruh pelajar IPTA. Keprihatinan dan kerjasama daripada kerajaan dalam menangani isu kebajikan pelajar kami dahului dengan ucapan terima kasih.

INILAH HAKIKATNYA SEBAGAI PEMIMPIN....

INILAH HAKIKATNYA SEBAGAI PEMIMPIN....

Cermin Diri Kita...


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.

3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepadakesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.

6. Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.

7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hakNYA pula.

10. Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaikan.


WAKTU DUNIA