Salam sejahtera....
1) Menyentuh isu ini saya amat sedih dan pilu kerana tidak tahan melihat satu bangsa yang bertelingkah dalam mencari jalan penyelesaian. Dalam hal ini, tidak dapat dinafikan bahawa setiap individu mempunyai pandangan yang tersendiri dalam menyurakan isu ini. Apa yang terjadi sebenarnya? Benarkah Bahasa Melayu ( Bahasa Kebangsaan) yang menjadi bahasa umat Malaysia akan hancur? Benarkah dakwaan sesetengah bahawa dengan menjalankan kaedah PPSMI ini akan menggugat bahasa dan bangsa Melayu? Benarkah dengan kaedah ini kelangsungan bangsa tidak dapat diteruskan? Benarkah ini agenda untuk mencelakakan anak bangsa? Benarkah ini semua menipu anak bangsa? Sejauh mana benarnya semuanya ini?
2) Terdetik hati saya untuk mencoretkan semua ini kerana tidak mahu bangsaku dijajah lagi. Tidak mahu bangsaku dihina lagi. Tidak mahu bangsaku layu terkulai bagaikan dipukul taufan. Bukankah sejarah telah menjadi pengajaran dan panduan buat kita semua? Sesuatu bangsa itu hebat apabila bangsa itu hebat dari segi keilmuanya. Bukankah sesuatu bangsa itu hebat apabila bangsa itu mampu melahirkan ramai para cendekiawan terbilang? Bukankah sesuatu bangsa itu hebat jika bangsa itu mampu menjadi ikutan oleh bangsa-bangsa yang lain? Bukankah sesuatu bangsa itu hebat apabila mampu menjadi pencipta dan pengeluar selain daripada pengguna? Hari ini berapa ramai rakyat Malaysia yang tahu hakikat ini semua?
3) Saya ingin berkongsi dengan para pembaca berkenaan dengan sejarah keilmuan di dunia ini, tahukah kita zaman kegemilangan ilmu pengetahuan suatu ketika dahulu bagaimana ilmu itu berkembangan dari suatu bangsa ke suatu bangsa yang lain?
4) Ya, jika kita menelusuri sejarahnya kita akan dapati ilmu itu akan dikuasai oleh susuatu bangsa yang ahli dalam bahasa ilmu itu. Saya ingin membawa para pembaca melihat dan untuk merenung perkara ini. Suatu ketika dahulu zaman kegemilangan Islam telah berkembang dengan pelbagai disiplin Keilmuan dalam pelbagai bidang dan aspek. Pada zaman ini, lahir golongan cerdik pandai matematik, sains dan teknologi, kedoktoran, kimia, fizik, astronomi, geologi, dan bermacam-macam lagi bidang yang tak tertulis di sini. Mungkin kita pernah mendengar nama-nama tokoh ini. Antara tokoh ilmuan yang terkenal ialah Al-Khawarizmi. Nama penuhnya ialah Muhammad Ibn Musa Al-Khawarizmi dan dikenali sebagai bapa algebra. Beliau pakar dalam bidang matematik dan astronomi. Antara buku-buku terkenal hasil tulisan beliau ialah Hisab Al-Jabr wal Mugabalah (Buku Pengiraan, Perbaikan dan Pengurangan) dan Algebra.
5) Selain itu, Al-Battani atau Muhammad Ibn Jabir Ibn Sinan Abu Abdullah adalah bapa trigonometri dan dilahirkan di Battan, Damsyik. Beliau putera Arab dan juga pemerintah Syria. Al-Battani diiktiraf sebagai ahli astronomi dan matematik Islam yang tersohor. Beliau berjaya meletakkan trigonometri pada tahap yang tinggi dan merupakan orang pertama yang menghasilkan jadual cotangents. Dalam bidang perubatan pula, siapa yang tidak mengenali Ibnu Sina atau Abu Ali Al-Hussain Ibn Abdallah Ibn Sina atau dikenali sebagai Avicenna di dunia barat, yang mana merupakan salah seorang pakar sains Iran yang hidup antara tahun 981 - 1037. Walaupun Ibnu Sina menguasai pelbagai ilmu pengetahuan termasuk falsafah tetapi beliau lebih menonjol dalam bidang perubatan sama ada sebagai seorang doktor ataupun mahaguru ilmu tersebut.
6) Bagi bidang kimia pula Jabir Ibn Haiyan atau nama penuhnya Abu Musa Jabir Ibn Hayyan Al-Azdi atau dikenali sebagai Geber di dunia barat merupakan salah seorang pakar sains Islam. Abu Musa Jabir Ibn Hayyan ini kadang kala dipanggil dengan nama al-Harrani dan al-Sufi. Beliau juga dikenali sebagai Bapa Kimia. Beliau merupakan anak kepada penjual ubat. Sumbangan terbesar beliau adalah beliau memperkenalkan penyiasatan penyelidikan dalam bidang kimia yang mengubah dalam bentuk yang lebih moden lagi. Makmalnya menjadi terkenal selama beberapa abad tetapi kemasyhurannya diabadikan pada 100 buah buku ilmiah dan 22 daripadanya berkaitan dengan kimia dan alkimia.
7) Semua contoh-contoh yang saya nyatakan di atas bukan untuk kita sebut dan untuk dibanggakan semata-mata tetapi untuk kita renungkan apa impaknya pada dunia selepas itu. Sejarah telah membuktikan ramai tokoh-tokoh barat dan Eropah serta serata dunia datang berbondong-bondong untuk mempelajari ilmu pengetahuan. Mereka sanggup meredah lautan untuk datang ke Andalusia, Mesir, Baghdad, dan Parsi untuk mempelajari bidang-bidang ilmu tersebut. Apa yang mereka buat dan lakukan untuk mempelajari kesemua ilmu ini? Ya mereka mempelajari bahasa ilmu itu. Jika ilmu itu ditemukan oleh bangsa Arab yang menuturkan bahasa Arab, mereka yang ingin mempelajari ilmu ini akan berusaha untuk mempelajari bahasa arab sebagai bahasa ilmu ketika itu.
8) Tidak hairan golongan cendikiawan pada ketika itu boleh bertutur bukan sahaja dalam bahasa sendiri tetapi juga dalam bahasa lain kerana mereka mengetahui bahawa untuk mereka menguasai ilmu itu, mereka haruslah menguasai bahasa ilmu itu terlebih dahulu.
9) Kemudian setelah golongan cendikiawan daripada Barat dan Eropah ini telah benar-benar menguasai ilmu yang mereka pelajari daripada orang-orang Islam, mereka mula memperbaharui ilmu dengan mengubahsuai dan menambahbaik disiplin ilmu yang mereka perolehi. Seterusnya demi perasaan cinta pada bangsa dan negara mereka menterjemahkan apa yang dipelajari kedalam bahasa mereka sendiri. Lihat sahaja German di Eropah yang mana telah berlaku berjuta-juta cetakan bahan ilmiah yang mana karya-karya dalam bahasa Arab dan Parsi diterjemahkan dalam bahasa German. Akhirnya di Eropah telah muncul sebagai zaman pembaharuan yang terkenal dengan jolokan “Renaissance”.
10) Mengapa kita tidak mahu mempelajari hakikat daripada sejarah? Sejarah telah membuktikannya. Mengapa kita tidak mahu mengambil peluang daripada PPSMI ini, mengapa kita tidak mahu mengusai bahasa ilmu ini? Adakah kita tidak dapat menerima hakikat bahawa bahasa Inggeris kini merupakan bahasa pada zaman ini sama seperti bahasa Arab yang pernah menjadi bahasa ilmu yang terkemuka pada suatu ketika dahulu.
11) Mengapa Eropah dan Barat boleh lakukan? Adakah kerana kita ini tidak berambut putih? Adakah kerana kita ini tidak mempunyai iklim empat musim? Adakah kerana jatuhnya maruah kita jika kita mempelajari bahasa ini? Allah telah berfirman di dalam Al-Quran bahawa “Allah akan mengangkat darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berilmu itu dengan beberapa darjat.” Surah Al-mujadalah ayat 11.
12) Bukahkah ilmu itu luas, jika kita orang mukmin, bukankah semua ilmu itu daripada Allah, tidak kiralah apa-apa bahasa sekalipun ilmu itu.
13) Saya juga ingin memberi pendapat bagi orang yang sering menyatakan kenapa Jepun dan Korea tak perlu belajar bahasa Inggeris tetapi boleh berjaya dan menjadi negara maju. Untuk pengetahuan semua, negara tersebut pun sekarang ini telah menyeru rakyatnya untuk belajar dan menguasai bahasa Inggeris kerana menyedari kepentingannya. Tidak rugi untuk mempelajarinya, kita pun untung kerana mengetahui bahasa orang lain.
14) Kita kena belajar daripada sejarah yang silam, sekarang ini buangkanlah politik picisan yang tidak sihat yang masih bersarang di benak kita. Kita ambil yang positif untuk perkasakan rakyat Malaysia demi mencapai suatu bangsa yang disegani bukan sahaja pada dunia Islam bahkan kepada seluruh dunia.
15) Dengan menerima hakikat bahawa bahasa ilmu kini ialah bahasa Inggeris. Untuk itu, kita cabarlah diri kita dalam penguasaan ilmu pengetahuan. Insya-Allah jika kita menguasai bahasa ini, sudah tentu kita mampu untuk menambahbaik ilmu tersebut seperti mana yang pernah dilakukan oleh bangsa Eropah terhadap dunia Islam di zaman kegemilangan ilmu pada zaman silam. Kita kena sedari bahawa ilmu itu mudah difahami jika kita menguasai bahasa ilmu di mana ilmu itu lahir atau diciptakan, orang yang memahami bahasa di mana ilmu itu dilahirkan ia mudah untuk menokoktambah, memperbaiki, memperhalusi dan mendalami ilmu itu dan tidak mustahil mampu menguasai dunia.
16) Kesimpulannya, bukan bahasa Inggeris sahaja yang menjadi keutamaan, bahasa-bahasa lain seperti mandarin, perancis, bahasa Arab juga sangat penting untuk kita pelajari. Semakin tinggi penguasaan kita terhadap bahasa-bahasa ilmu ini, insya-Allah kita mampu mengangkat martabat rakyat dan negara kita ke persada dunia seiring dengan negara-negara maju yang lain.
17) Tidak terungkai bangsa kita jika kita mempelajari dan memperkasakan anak bangsa kita dengan bahasa ini, berilah mereka peluang. Orang yang kaya atau berada sudah tentu tidak ada masalah untuk menghantar anak mereka belajar ke luar negeri, maklum sajalah kebanyakan anak-anak bangsawan ini sudah tentu menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah atau institusi yang beraliran Inggeris.
18) Apa salahnya penguatkuasaan PPSMI ini diteruskan kerana bukan sahaja anak-anak bangsawan berpeluang menguasai bahasa ini, bahkan anak-anak kampung, anak-anak petani, anak-anak nelayan pun dapat mempelajarinya secara lebih efektif dan menguasainya. Siapa yang untung?? Adakah orang lain?? Sudah tentu untungnya kembali kepada bangsa, negara dan diri kita sendiri.
AFANDY TANJUNG
Sayang bangsa.
12 comments:
salam..
bagus artikel ni...saya pun tak nmpk dimana silapnya PPSMI. ia sebagai salah satu langkah untuk meningkatkan penguasaan bahasa inggeris anak-anak didik kita..terima kasih untuk artikel ini.minta izin untuk buat simpanan..
Assalamualaikum saudara. Betul, bahasa Inggeris sangat penting. Tidak ada mana-mana pejuang bahasa Melayu menafikan perkara itu. Bahkan kebanyakan yang berjuang mengangkat bahasa Melayu kini merupakan lepasan luar negara yang sangat fasih berbahasa Inggeris. Tetapi, ketaksuban kita terhadap bahasa Inggeris janganlah sehingga kita membunuh dan memperlekeh bahasa sendiri. Bangsa Eropah mempelajari ilmu daripada umat Islam dengan bahasa Arab, tetapi tidak pula meninggalkan bahasa mereka. Bahkan ilmu yang diperolehi itu diterjemah pula kedalam bahasa ibunda. Berbaza dengan apa yang berlaku di Malaysia. Kita melaksanakan PPSMI dengan harapan pelajar kita lebih menguasai bahasa Inggeris, dalam masa yang sama sedarkah kita matapelajaran yang diajar dalam bahasa Melayu hanya tinggal sekitar 9 peratus apabila menginjak ke universiti? Belajarlah bahasa Inggeris, bahkan apa jua bahasa kerana itu tuntutan agama. Tetapi biarlah dengan kaedah yang wajar dan telus. Tidakkah saudara merasa pelik ababila kita masih lemah dalam bahasa Inngeris walaupun sudah sebelas tahun kita mempelajarinya? Pasti ada kesilapan di mana-mana. Kesilapan itulah yang kita perlu perbetulkan dahulu. Matapelajaran bahasa Inggeris itu sendiri perlu dibaiki, bukannya 'merosakkan' pula subjek sains dan matematik yang dah diakui selama 30 tahun dasar bahasa kebangsaan telah melahirkan ribuan sarjana dan tesis dalam bahasa Melayu. Jepun dan China memang telah menyedari keentingan bahasa Inggeris, bahkan pejuang bahasa Melayu sekalipun. Tetapi, agaknya bagaimana cara mereka mengatasi masalah ini. Di China, terdapat satu institusi pengajian tinggi dikenali Beijing Foreign Studies University(BFSU) yang mengajar semua jenis bahasa di dunia kepada masyarakatnya. Cara begini lebih baik, bukan hanya belajar bahasa Inggeris, bahkan bahasa Melayu turut diajar di sana! Jangan terkejut di Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya pelajar-pelajar ini(program pertukaran pelajar) kadangkala lebih fasih berbahasa Melayu daripada kita orang Melayu. Saya merayu kepada saudara dan semua orang yang mengaku diri mereka Melayu, janganlah hukum bahasa Melayu sebegitu rupa. Menolak bahasa Melayu sebagai medium untuk matapelajaran sains dan matematik bererti menafikan hak bahasa ibunda kita ini sebagai bahasa Ilmu. Ada pendapat mengatakan mengapa perlu sibuk mengubah dasar yang 'baik' ini? Lebih baik perbaiki dahulu papan-papan tanda yang 'cacamarba' ataupun industri hiburan kita yang berbahasa rojak. Hakikatnya, sesuatu kefahaman haruslah ditanam ketika masih kecil iaitu melalui pendidikan. Jika pendidikan kita telah menerapkan bahasa Melayu dengan kukuh, InsyaAllah sikap kita dalam mementingkan bahasa ibunda tidak akan mudah goyah. Akhirnya, saya ingin sekali memetik kata-kata Prof. dr. Awang Sariyan, "Janganlah kita kufur dengan nikmat bahasa yang tuhan kurniakan kapada kita". Assalamualaikum.
To share:
University di Thailand, Jepun, Korea,Brunei dan Indonesia masing-masing bergerak maju dan bergerak sebagai negara membangun semua mengamalkan bahasa ibunda masing-masing dalam pengajaran dan pembelajaran matematik mereka.
Ini adlah berdasarkan pengalaman saya berbual dengan mereka semasa mereka melawat University saya.
alhamdulillah...stuju dengan artikel ni..PPMSI tak salah..yg salah adalah orang yg tak pernah memikirkan kebaikan disebaliknya..
saya ingin meluahkan pandangan sinis saya..kenapa tiada halangan atau pemansuhan dari segi pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa inggeris di peringkat pengajian tinggi di Malaysia ni?..
boleh beri pendapat sedikit tak..
alhamdulillah...stuju dengan artikel ni..PPMSI tak salah..yg salah adalah orang yg tak pernah memikirkan kebaikan disebaliknya..
saya ingin meluahkan pandangan sinis saya..kenapa tiada halangan atau pemansuhan dari segi pembelajaran dan pengajaran dalam bahasa inggeris di peringkat pengajian tinggi di Malaysia ni?..
boleh beri pendapat sedikit tak..
salam nurikmal..
saya rasa saudara mungkin tahu jawapannya..
tidakkah saudara memikirkan bahawa diperingkat universiti majoriti subjek yang berkaitan dengan sains dan matematik diajar dalam bahasa Inggeris..
adalah rugi pada masa diperingkat universiti para pelajar terpaksa terkial-kial belajar bahasa inggeris ini untuk mempelajari subjek ini, sepatutnya pada peringkat inilah para pelajar sudah memahami dan mengetahui simbol2 dan istilah yang digunapakai dalam pembelajaran kerana sudah diajar di sekolah rendah dan menengah..
saya tertarik dengan kata-kata seorang yang bijak pandai, " hari ini ramai orang pandai, tetapi tidak ramai yang bijak"
fikir-fikirkan dan selamat berfikir...2
Salam.
saya terbaca dalam star online hari ini dan memikirkan, adakah perkara di bawah ini akan membantu pelajar tempatan yang mengambil PTPTN? apa pandangan anda?
http://thestar.com.my/education/story.asp?file=/2009/5/10/education/3848450&sec=education
Give exemptions to top grads
By KAREN CHAPMAN
STUDENTS who obtain first class honours in their undergraduate degrees should be exempted from repaying their National Higher Education Fund Corporation (PTPTN) loans.
Kedah Gerakan youth chief Tan Keng Liang in an open letter to Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dated Wednesday, said this would serve as recognition by the Government of the students’ academic excellence.
He said it would also be in line with the promotion of better quality undergraduates in local universities.
“The minister should also consider allowing a 30% discount for graduates when repaying their PTPTN loans if they obtain second class upper degrees,” he said in his open letter which was also distributed to the media.
Tan hoped Mohamed Khaled would consider the requests as before July 1, 2005, graduates who obtained first class honours could be exempted from the repayment of their loans, which has since been discontinued.
He said currently there were students who were given full scholarships to enter local universities before achieving any result and who might not perform up to expectation.
“It would be disappointing to see that Malaysian students who were not granted scholarships initially but who actually performed up to expectation, not being rewarded for their academic excellence,” he said.
In an immediate response, Mohamed Khaled said the Cabinet had decided on this matter about two years ago.
“We can only consider this when the financial situation of PTPTN is sustainable,” he said when contacted.
PTPTN chief executive officer Yunos Abd Ghani said the corporation was presently unable to consider the requests.
“The amount would be too much for the corporation to absorb,” he said.
On Tuesday, Mohamed Khaled had said the ministry was currently conducting research on how to ensure the sustainability of the PTPTN.
“If the PTPTN funds continue to operate as they are, we will have a RM42bil deficit by 2020,” he said.
Tentang isu PPSMI ini, saya sependapat dengan Anakmelayu. Sebelum bekas Perdana Menteri kita yang tercinta Tun Mahathir Muhammad mengemukakan idea PPSMI, bahasa Melayu telah menjadi bahasa utama dalam kebanyakan mata-pelajaran dan ianya terbukti berkesan dalam membangunkan golongan intelek, sama ada kaum Melayu, Cina, India, ataupun bumiputera-bumiputera lain. Pada pendapat saya, penguasaan bahasa Inggeris itu perlulah bergantung kepada kemahiran individu, dan bukanlah sesuatu yang dapat dijayakan melalui peraturan sosial. Kita boleh mencontohi negara-negara maju Asia, seperti China, Korea dan Jepun, yang meletakkan bahasa kebangsaan masing-masing di tempat yang tinggi dan menjadikan bahasa mereka sebagai bahasa pengantar rasmi.
Macam manalah bahasa Melayu itu dapat dimartabatkan jika ketaksuban terhadap bahasa Inggeris menyebabkan anak-anak kita benci akan bahasa kebangsaan kita ini.
Di sinilah pendapat saya yang bernilai dua sen...
Wahai saudara Afandy,
Saudara Afandy boleh melayari laman web saya di http://eagleinmotion-my.blogspot.com untuk melihat komen saya yang selanjutnya terhadap artikel saudara ini.
Terima Kasih...
salam ziarah
stuju dengan PPSMI
salam ingin mecelah........
memang kawe bersetuju ngan ppsmi ini
sbbnya sekarang ni bi adalah satu bahasa teknologi jadi kawe sebagai mahasiswa amat lah bersetuju dengan pendapat ini...........
sokong artikel ni 111%..
ppsmi bukan kesilapan..
jgn jadikan anak bangsa sebagai bahan eksperimen..setapak kita melangkah, kenapa harus kita berhenti dan berundur??..
bahasa kita tetap bisa dimartabatkan walaupun ppsmi diteruskan..
Post a Comment